Sunday, 15 September 2013

Layan blues dikala ribut kencang di tengah laut..

Macam apa yang tertulis.. 


layan...










Hidayah
M. Nasir
Lagu dan Lirik oleh M. Nasir
c 1992 Luncai Emas Sdn. Bhd.

Senja memanggil pulang sang pengembara
Menangis ia
Melihat keperihan zaman pencarian
Katanya aku.. sendiri

Perjuangan dulu hanyalah ujian
Hanyalah bayangan
Untuk menghadapi perang yang utama
Hanyalah diriku sendiri

Dan hidayah selama ini
Hanyalah engkau yang kudambakan
Dan semoga sejahteralah
Engkau padaku
Oh! hidayah

Dan tanpamu
Apalah aku
Apalah aku
Tanpa hidayah

Senja memanggil pulang sang pengembara
Menangis ia
Melihat keperihan zaman pencarian
Katanya aku.. yatim 

Tuesday, 3 September 2013

Realiti minyak dari si pencari minyak.

Assalamualaikum wbt










Saya cuba untuk berlaku neutral dengan semua pihak dan saya harap tiada SB antarabangsa yang membaca artikel ini. Lol
20 sen!
Itu lah nilai yang saya ingan bila saya nak pow orang gaji saya setiap hari minggu di Pasar Tani. Tujuan? Nak main game arcade yang masa itu 20 sen sekali main.
Itu lah juga nilai yang kita akan bayar jika hendak ke tandas awam melakukan kerja-kerja panggilan alam. Mungkin sekarang dah naik 50 sen
Dan mulai hari ini, itu lah  nilai yang ditambah pada seliter petrol yang kita bagi minum kenderaan kita hari-hari.
Mengeluh, memaki, menyindir, tarik rambut garu kepala, dan apa jua reaksi kita semalam, kita terpaksa telan bulat-bulat realiti.. Minyak dah RM2.10 seliter..
Kami (saya je sebenarnya) rasa macam pelik jugak awat harga minyak naik (or lebih tepat dikurangkan subsidi).  Kitrog jumpa je kawasan berpotensi. Awat harga boleh tahan lagi? Sebab harga minyak naik lagi sebab dunia diambang perang? Mungkin…



Kajian para otak geliga mengatakan kita di bumi masih lagi cukup minyak untuk 300 tahun lagi. Saya setuju dengan statement ini kerana saya kerja cari minyak. Tapi persoalannya adalah mengapa harga setong minyak boleh sampai 107 USD walhal cukup je lagi. (300 tahun tuh lebih sangat Cik Bedah oii, sampai kiamat rasanya..)


Inilah permainan tokan minyak dunia yang seronok menarik telinga kembang dan hidung mancung negara-negara yang memerlukan minyak.


Logik. Buat apa nak keluarkan minyak banyak2. Lebih baik hadkan selalu agar permintaan sentiasa tinggi dan harga pun tinggi untuk dibeli. Lagipun senang je nak kurangkan pengeluaran minyak.. Tutup je pili petrol kat platform tuh. Kurang dah pengeluaran minyak.. Tapi minyak dalam perut bumi masih ada kan ?


Nak kata tempat explorasi dan tempat empunya banyak minyak berkurangan.. tak betul jugak. Bumi yang Allah cipta ini luas. Rezeki yang Allah simpan dalam perut bumi ni pun cukup untuk manusia hidup dan beramal. Ada je tempat baru nak korek… Artic.. Selat Melaka.. kubur lama.. Eh?


Yang kurang cuma tempat yang senang nak jumpa minyak dan mudah sedut.. Bumi bakal kehabisan minyak adalah spekulasi ekonomi untuk harga petrol sentiasa tinggi.


Tapi bila jumpa, biasalah simpan dulu buat pekasam. Untuk maintain harga pasaran la katakan..Tak pasal-pasal kita dipermainkan oleh para kapitalis dunia… Kita dimomokkan dengan kereta besar dengan kapasiti lebih. Kita dipukaukan dengan barangan berasaskan petroleum seperti plastik, kosmetik. Mana tak nyer permintaan selalu tinggi?


Itulah apa yang ditakuti. Kadar konsomasi (baca : consommation) hidrokarbon ini oleh manusia. Kes ini yang membawa kita kembali ke Malaysia…

Realiti Malaysia

Dua benda yang masyarakat terlepas pandang.

  •   Hutang negara banyak, so negara perlukan kurang duit poket rakyat untuk tanggung hutang. Kalau naik harga minyak, leh lari budget beli kereta Toyota Camry baru.
  •   Kita selesa anggap tiada wujudnya subsidi walhal kita memang hidup sentiasa bersubsidi serta salah guna lagi

Kenaikan 20 sen (atau nikmat 20 sen yang Allah tarik) itu adalah realiti yang perlu dihadapi. Tak kisah lah kita pangkah Dacing atau Roket ke Bulan. Tak kisah siapa menang siapa yang tahu akan kondisi negara pasti tahu akan naik jugak ‘sesuatu’ apa suatu hari nanti. Tapi kalau rakyat tak kisah hidup ‘Biar bankrup asal bergaya..’ nak buat macam mana..


Eh, jangan upah RM1000 dulu! (ke dah jadi RM1100? Hehe) Saya belum habis cakap lagi. Saya tahu yang masalah utama pentadbir sekarang jenis ‘khianat dan pecah amanah;aku kenyang sudah’. Perlu tukar? Tidak perlu… Jika parasit2 itu dihukum, harta diorang kerajaan rampas dan cairkan, dan duit yang bocor itu diurus dengan elok dalam masa 4 tahun nih. Kalau tak boleh pakai, buat apa simpan kalau ada option tukar kan?


Well.. itu kerja ikan-ikan besar yang perlu cari ikan besar jahat yang seronok berenang di lautan dalam. Biarlah mereka dengan sofa baru, cincin baru, kereta baru dann rumah baru. Setiap ketua itu akan diadili dan ditanyakan mengenai amanah mereka di akhirat nanti. Kita yang ikan-ikan kecil nih terpaksa melihat realiti dan adaptasi cara hidup yang lebih sesuai.


Dari kita mengeluh 20 sen naik seliter, ada bagus nya jika kita :


  • Ada 1 kereta dan 2 motor; ramai-ramai pakat beli motor dan pakai. Usah takut disebabkan minoriti kerana bila ramai pakai motor, kereta jadi minoriti!



  • Elak dari travelling tak tentu hala pada waktu peak hours. Google map dan Waze sentiasa update keadaan trafik. Petrol cepat habis bila stuck dalam jem deerr.



  • Amalkan gaya hidup tidak membazir makanan, letrik, dan air. Tengok je la kat majlis buffet, kenduri kahwin atau di medan selera.. Makanan terbazir cukup untuk 5-10 keluarga makan (bahkan lebih !)



  • Ubah selera dari Fish & Chip kepada Nasi tapau air suam.



  • Mula untuk menjaga kewangan dan urus atur kehidupan dengan efektif. Spoiler dan rim cantik bukan boleh buat kenyang pun…



  • Elakkan dari terpukau dan mabuk dengan konsumerisme secara tak tentu hala. Beli keperluan biasa bukan keinginan luar biasa.


Tapi kalau dah sedia berjimat cermat dari dulu itu pun dapat sekadar cukup makan… ? 


err.. err.. er… Duduk kampung kan ? Nanti dapat BRIM kan ? Lalala..