Thursday, 29 August 2013

Bila dah takde baru nak cari

Assalamualaikum wbt






Sikap dan lumrah manusia. Bila dah takde baru tercari-cari. Tipu lah kalau korang tak pernah menghadapi situasi sedemikian yang boleh menyebabkan anda stress tak tentu hala seperti

  • Eh ? lama tak tengok gambar-gambar masa study. Eh mana aku letak album tuh?
  • Lama aku tak jumpa si fulan tuh. Apa jadi kat dia? La.. takde rupanya no tepon die!!
  • Mak.. Mana botol susu adik ? Rindu la ngan botol susu tuh adik tuh. Dah 20 tahun terpisah.

Contoh-contoh ini berlaku pada tahap individu. 
Berlaku. 
Tidak tipu. 
Pada manusia seperti kamu.


Bagaimana pula kehilangan sesuatu yang masyarakat tak amik pot sehingga tetiba takde ?
  • Boleh tahan kurang cerdik ye surat khabar zamn sekarang. Mana pergi penulis2 berkaliber yang ada? Kena tahan penjara ke?
  • Awat la generasi zaman sekarang nih sengal-sengal. Dulu-dulu bijak sahaja. Takde pun masalah gejala sosial nih..
  • Mana plak imam surau nih? Biasanya ada... Kan tak pasal-pasal masing-masing main tolak-tolak TAK NAK jadi imam.
  • Ngerinya zaman sekarang... Main tembak-tembak dah... Tak main lagi dah keris terbang! eh..

Kehilangan sesuatu itu memang pasti akan berlaku pada kita.
Barang kepunyaan
Rakan taulan
Bahkan jiwa dan perasaan

Maka, sedialah ia dengan perasaan bersedia untuk menghadapi kehilangan. Kerana segala yang datang itu dari Allah dan kepadaNya ia akan kembali...

 Tapi aku berani jamin yang korang sungguh2 terlebih dahulu mencari barang yang korang hilang tuh. Kalau boleh sampai nak geledah dunia korang cari bukan?  Ia ia satu yang sangat berharga dahulu dah lebih berharga bila dijumpai.(ekspesiali kalau berkaitan dengan barang yang bini bagi. lol..)

Bila dah korg tak jumpa wujud lah perasaan putus asa dan harapan yang korang ubati dengan perasaan redha atas kehilangan itu.


Perlu kita ingat... ada kehilangan yang boleh kita redhai... dan ada kehilangan yang perlu kita cari bahkan sampai mati.

Iaitu keimanan, kebenaran, dan keamanan.


wallahualam..

No comments: