Monday, 12 September 2011

Nota kaki :C'est comme ça?

Assalamualaikum wbt

 
Masuk je kelas tadi.. Dah rasa macam spesis terancam. Nak kata semua ex tempat nih, sorg je yang angkat tangan tadi bila lecturer tanya.. Rata-rata mmg bukan dari uni nih.

Jap, nih bukan masalah being alien di kalangan masyarakat kini. Saya lebih prefer jadi alien to be frank. The thing is... em... em.. em.... (telinga dah merah)

Then bila habis kelas, telinga dah menangkap perkataan.. 'mini-project' 'kena daftar' 'dah jumpa supervisor' 'ko dah jumpa tajuk lom'.



Ok, saya panik






Nih la sebabnya bila terlebih pandai... Ada proper orentasi, gi buat orentasi sendiri naik keta pusing-pusing sendiri. (peluh)


Kuliah hari ini, ramai yang dari course lain. Nak tanya hal² course sendiri.. err... So ambil keputusan utk jumpa prof yang handle pendaftaran itu hari kat Bangunan Geo


Sampai je kaunter, ada seorang akak menyapa '1st year?' Mungkin sebab muka tengah terpinga-pinga kot dan panik pasal subjek project research tadi.

Nasib baik la yang menyapa tuh adalah student master research, final sem. Habis akak tuh kena interrogate habis-habis.

In the end, kepala otak saya membuat konklusi... 'Oohh... macam tuh ke cara pembelajaran kat local...'. Di France dulu, Uni saya membentuk silibus all-rounded tapi lebih kepada pembelajaran teori melalui kuliah. Kirenya dalam kepala kami disumbatkan dengan pure knowledge geology dan benda-benda yang sama waktu dengannya.

Selain itu, kami ada gak field trip, dan hanya sekadar laporan ringkas je yang kami buat. Project? Di buat pada tempoh praktikal di mana kami boleh pilih untuk praktikal di syarikat luar or buat project bawah universiti. Pengguna softaware pun limited. Sebab untuk masters sahaja baru nak speciallize.

So bila tau kena buat assignment, mini project dan sebagainya kat sini, macam rasa... eh..? Cukup masa ke? Beruntungnya saya tidak melalui zaman degree locally yang penuh dengan subject-subject mengarut yang wajib amik. Bila masters nih, mungkin lebih lapang.. tapi kelapangan itu untuk kitrg membaca..membaca.. gi library baca... dan seterusnya membaca...


Mataku bulau ok?


Tapi satu benda yang saya rasa best. Saya rasa puas hati pilih uni saya sekarang nih dan kos yang saya amik. Ini sbb saya rasa saya meant to be kat situ.

Nak tau kenapa?

InsyaAllah saya citer kendian. ^^



Simon 'Adam' Malik


P/s : dah tak boleh spend time lelama tulis blog...

10 comments:

Anonymous said...

salam..uni mane?

nadzwareina said...

keep on sharing ye.. kut2 boleh mnarik minat aku nk mnymbung master pas bosan keje nnt :)
p/s : antara entry terpndek ko dlm blog ni aku rasa, hehe

Anonymous said...

2:216
may allah ease

p/s:spisis terancam?adakah kerana lebih ramai prefer universiti serenti?

Simon 'Adam' Malik said...

@anonymous 1

Universiti Kat Malaysia ^^

Simon 'Adam' Malik said...

@raden

Ahaha.. aku rasa ko terus tak jadi sambung kot sebab aku tulis pun tak segempak mana.

(tunjuk tanda aman)

Simon 'Adam' Malik said...

@anonymous 2

insyaAllah

ye kot. tapi factor utama adalah subjct kuliah tuh. Kalau subject pasal batu, baru takde rasa terancam.. haha..

Anonymous said...

Salam, Adam sambung bidang apa?

Simon 'Adam' Malik said...

wasalam

new blog visitor? bienvenue~ ^^

senang citer, a bridge between engineering dan geology

Anonymous said...

New visitor?

Tidak.. Pembaca setia dah berabad lama dah. Sebelum post pertama lagi. =)Cuma Adam tak pernah mention exactly sambung bidang apa. Tertanya-tanya sebentar.

wsalam.

Simon 'Adam' Malik said...

@anonymous 3

wah! sejak zaman friendster lagi. Ok, lepas nih pakai nama 'Pembaca setia', supaya saya tahu, itu adalah kamu.


peace~