Sunday, 28 August 2011

Spreading Lurve

Assalamualaikum wbt


Alhamdulillah... alhamdulillah..alhamdulillah...

Siapa sangka aku sanggup? Siapa sangka aku berjaya habiskannya semalam. Eheh... Tidak lain dan tidak bukan Projek Ramadhan Giveaway~!


Honestly, masa awal ramadhan saya tak terfikir langsung untuk buat projek nih. Namun Allah menggerakkan hati aku ini ketika kita hampir memasuki penggal terakhir Ramadhan..

Maka, semasa Allah jentik hati kecil serta keras ini untuk berbuat sesuatu. Sesuatu yang boleh diberikan kepada orang lain. Shshh... nak dengar satu rahsia tak? Saya nih jenis, bila discover ssesuatu yang best, hanya akan kongsi dengan member-member rapat je. Terutama benda makan. (malunyer sayeeerrrr!!)

Allah hendak mendidik jiwa ini untuk berkongsi dengan sesiapa sahaja. Bukannya memilih. Dan perasaan memberi hadiah / sedekah perlu dilakukan dengan perasaan yang kita sebenarnya nak benda tuh, tapi oleh sebab hendak mencari redha Allah, maka benda itu diberikan pada orang lain dengan senang hati. Selain itu, hadiah juga memang alat untuk spread love, macam yang disebut dalam hadis Rasullullah saw ;

"Berilah hadiah sesama kamu, pasti kamu akan berkasih sayang." (Al-Mukjam Al-Awsat : 7448.)


Maka, saya pun mengubah refine balik resipi kueh tat MR7, dan menemui resipi dan langkah-langkah terbaik. Lalu (dengan penuh rasa nak bagi orang rasa), saya pun memulakan projek ini.







Maka, bermulalah sesi penggentelan, pe'nyemprit'an, pengggulangan, dan pembakaran. Untuk tiga batch pertama, saya lakukan dalam environment industrial, di mana guna tray besar... oven besar... So dalam 4 jam dah boleh habiskan satu batch. Err.. timing tak termasuk sesi penggentelan inti. hehe

Batch terakhir buat kat rumah. Lagi susah kot sebab guna oven rumah. Susah nak handle heat yang tak even. Nasib baik ada akak-to-the-rescue ^^. Masa duk buat kueh tuh, saya bertanya la pada akak, bila paling last kita pakai oven yang kitrg pakai sekarang nih. Dia kata since dia sekolah rendah. (mulut ternganga!)

Saya congak-congak.. betul jugak.. Yang saya confirm, dari 2003, oven tak pernah beroperasi sebab bonda pencen awal dari buat kueh. (tak sapa nak tolong sebenarnya). So saya agak di akhir abad ke 20 kot paling last kitrg buat kueh tat. eheh.. kitrg buat kueh nih je.. kueh lain jarang buat.

Dan semalam secara officiallynya, projek ini ditamatkan kerana kehabisan  dough dan inti tat. Dapatlah dalam total of 700+ biji (senyum tunjuk gigi!)

Kebanyakannya dimasukkan dalam balang dan diberikan pada orang. Yang mana yang agak tak jadi, dimasukkan dalam perut ketika berbuka puasa. hehehe.. So bakinya adalah seperti gambar kat bawah yakni untuk kegunaan kuih di rumah. So bagi mereka yang nak merasa / nak makan lagi, boleh la datang beraya rumah saya. Private message saya di adf36@hotmail untuk mendapat alamat rumah saya. (promotion jenis apakah ini...?)



Selamat menjalani hari-hari terakhir bulan puasa!



Simon 'Adam' Malik

2 comments:

Anonymous said...

oo..sy sgt menyukai tart nenas..umi xwat tahun nie smpaikan terpaksa beli...hbis kena bebel sebab beli beli kueh luar..katanya mcm umi x leh wat...erkkk..hehhe

x leh dtg..umah jauh...heheh

Simon 'Adam' Malik said...

@anonymous

selalu buat ke dulu? Saya pun baru tahun nih buat sendiri. Mak dah lama pencen buat dekat 10 tahun dah