Tuesday, 9 August 2011

Sayur~sayur~....seram-nih!

Assalamualaikum wbt


Bubur Lambok Power, resipi Mak Jamu

Air Soya Mantop, menggunakan air tapisan bio-oksi

Nasi Goreng Man Jawa, telur dibasuh


Itulah antara benda-benda yang saya nampak ketika saya berjalan-jalan di Bazar Ramadhan Pantai Dalam.

Alhamdulillah, ahad lepas saya dikurnia sedikit masa dan tenaga untuk saya melakukan ziarah ke rumah abg saya. It was a hectic sunday since i travelled dari pagi to sunway-Pj-serdang-bangsar. Then around 300 baru la sempat jumpa. Oh itu belum masuk saya sengaja sesatkan diri untuk cuba jalan itu dan ini untuk ke rumahnya.. hehehe.. The last time saya ziarah was.. tak ingat bila tapi it was a Jumaat.


Selain niat untuk berjumpa abg saya sekeluarga dan juga anak sedara yang super chomel itu, saya ingin melunaskan hadiah Jom Pecah Otak siri 3 yang dimenangi oleh abang saya. Bersungguh-sungguh dia cuba bulan lepas. Dapat juga dia merasa benda-benda bazaar yg free.. hehe..


So petang tuh, after seminggu berpuasa, baru lah saya menjejakkan kaki di Bazaar ramadhan tahun 2011.  Usha-usha sikit apa yang orang biasa beli... air.. kuih.. lauk nak makan... then usha plak gerai yang menjual ... tak ubah menu di mana-mana... ayam percik, nasi goreng, 1001 jenis kuih, air cendol, soya, nasi lemak ayam berempah..


Banyak peniaga. Sangat respek pada semangat mereka untuk meniaga walaupun terpaksa bersaing secara sihat dikalangan peniaga lain.


So camne nak tarik perhatian pembeli?


Antaranya..

  • Laungan anda perlu mempunyai pitching yang sedap di dengar daripada abg dari dua gerai sebelah
  • Banner anda perlu tampak gah dan tiada tolok banding dengan gerai belakang
  • Nama produk yang dijual perlu ear and eye catching walaupun realitinya rasanya sama dengan gerai depan
  • Penambahan 'extravagansa' pada nama seperti, telur dibasoh, ayam diperam 24 jam, resipi turun temurun, dan sebagainya walau sekadar gimik, tapi still boleh menarik perhatian
  • wajibul sedap.


credits



sebagai contoh, semasa saya berjalan-jalan memperhatikan gerai-gerai di kiri dan kanan, saya terdengar


sayur~ sayur~.... mari bang mari! sayur~ sayur~..... seram-nih! (italic melambangkan suara gedik buat-buat habis)


Perhatian saya dicuri. Sejak bila Bazar ramadhan jual sayur?...... Then suara pitching pulak datang dari brader yg agak besar berkaca mata, bertopi dan bersinglet.


Yang buat lagi tertarik.. kenapa ada 'Seram-nih'?


Maka saya dan abang saya menyelit-nyelit merapati ke gerai tuh..


Laaa.... bunga hati rupanya.. (saya tak typo ek?)


Lihat bagaimana abang itu menarik perhatian saya untuk ke gerainya. Walaupun benda yang dijual itu, tak boleh dimakan dan sememangnya membakar duit, tapi gaya si penjual memperomot benda itu sangat menarik perhatian. To be honest, saya memang terasa nak bakar duit, tapi sebab duit saya tak cukup banyak untuk dibakar, maka tak jadi saya nak beli. ehehehe..



Begitu juga dalam kita memperomot siapa kita as a muslim dan juga deen kita.



Kita tahu dan yakin, manual of life yakni Al-quran cukup lengkap untuk digunapakai oleh manusia. Agama Islam juga kita yakin adalah agama yang lengkap dan melengkapi. Tak kurang juga dengan sunnah-sunnah yang ditinggalkan oleh Rasul yg kita cintai, semuanya boleh dipakai oleh manusia, bukannya beruk mahupun cipan liar.


But the thing is... adakah Ah Long Bukit Beruntung tahu yang yang kita mempunyai 'produk' yang membebaskan pemikiran manusia daripada pelbagai belenggu? Adakah Muthu si penjual putu piring tahu yang 'produk' kita mempunyai ilmu pengetahuan serba lengkap?  Adakah Johnny Depp juga tahu yang 'produk' kita mampu menyelamatkan dunia sekaligus membolehkan anda mengecapi keseronokan altimet di akhirat kelak?


Mengapa boleh mereka tak tau...? Adakah kita sengaja tutup pintu masjid atau tak cukup duit nak buat annual dinner secara percuma pada mereka?




Tepuk dada tanya perut tanya iman. Siapa yang patut lebih dipersalahkan daripada si penjual produk jika produk tidak laku?


Ia seperti.. Popiah basah yang anda ingin jual. Anda yakini tersedap di nusantara, tapi semasa menjual anda hanya duduk kibas-kibas lalat tak pun main sms..


Yaa.. dalam kita menjual 'produk' kita yang mampu menyelamatkan dunia.. pertama-tama sekali anda perlu tahu (paling at least) adalah basic knowledge mengenai produk anda.


Sedikit sharing.. ketika saya baru bekerja di Donut-Epal-Besar suatu zaman dulu, jenuh saya nak menghafal 32 jenis donut yang ada, including apa intinya dan juga rasanya. Natijahnya, saya tampak terkial-kial menjawab persoalan customer yang mana satu kurang manis atau yang mana satu yang ada capocinno cheese.


This is applicable to us, a muslim apabila kita ditanya soal basic-basic mengenai agama yang kita sayangi ini. Or at least answering it in a simple and understandable way. Kalau tak reti jawab, sila lakukan harakiri / terjun bangunan dari tingkat 40.


Next is.. how we ourself represent ourself as muslims.. Adakah cara kita berpakaian, cakap dan segala macam diri anda melambangkan seorang muslim? Jika ya, adakah orang lain yang bukan islam mendekati anda atau buat dunno dengan kewujudan anda? Bahkan lebih teruk, menjauhkan diri daripada anda?


Ia boleh dianalogikan seperti meniaga nasi lemak ayam berempah di bazaar ramadhan. Terdapat juga gerai-gerai lain yang menjual nasi lemak yang sama. Jadi apa yang boleh anda lakukan utk menarik pembeli or at least, mereka jengah ke gerai anda? Sudah tentu peromocion yang catchy, nama yang tertarik-menarik-dabomb, si penjual yang sentiasa tersenyum dan peramah. Dan paling penting harga yang sesuai.


Entah macam mana, menjadi seorang individu muslim yang sejati pada zaman fitnah ini dilihat sebagai skema dan tidak cool bergaya. Itu merupakan persepsi yang salah yang perlu kita betulkan. Caranya? Jadikan diri kita approachable terlebih dahulu. Biar orang lain tahu yang being a muslim is being a proper living human. ^^


Saya tak reti art design, melukis mahupun mewarna.. tapi saya kagum dengan orang yg lukis lawa (credits to nayzak)



Namun perlu diingat.. dalam pada kita mahukan diri kita senang untuk bercakap dan fun to be with, kita tak boleh menggadaikan prinsip-prinsip asal dan akhlak-akhlak sebagai seorang muslim. Adalah satu benda yang pelik yang kita katakan yang kita perlu jadi orang tak solat untuk rapat orang yang tidak solat agar mereka melakukan solat.


Dan yang terakhir.. pembuktian apa yang kita claim to be.


Andai kata ayam percik anda sedap dan anda claim sedap semasa menjual. Itu dari mulut anda. Biasanya pembeli akan kurang percaya sebab dan-dan peniaga nak barangnya laku. Tapi jika ia datang dari mulut Mak Cik Timah Tingkat 8 atau Joyah Ground floor yang hidup mereka takde kena-mengena dengan ayam percik anda, pembeli akan lebih percaya. Dan keyakinan itu bertambah-tambah jika ada artis seperti Zizan Raja Lawak juga admit ayam percik anda sedap sehingga menjilat siku.


Bab pembuktian ini sangat panjang untuk diskus. Saya kecilkan scopenya pada diri kita sendiri terlebih dahulu. Apa yang kita katakan yang 'produk' ini mampu, perlu kita lahirkan pada diri kita. Adalah kita orang yang tidak membazir ketika beriftar? Adakah kita menjaga tutur cara ketika bercakap? Adakah kita menyimpan keburukan orang lain?


Jika kita seronok beli macam-macam utk iftar tapi akhirnya ke tong sampah, sumpah-seranah bermaki hamun ketika bercakap, jual dan jaja keburukan orang dan in the same time kita claim kita menganut agama yang boleh menyelamatkan dunia... anda akan dilihat sebagai orang yang syok sendiri dan cakap tak serupa bikin.


Camne la orang tak pergi ke gerai lain... lepas tuh dengki suruh orang raid sebab ramai singgah ke gerai sana..


So salah 'produk' ke salah penjual?












jom muhasabah diri!









Simon 'Adam' Malik

9 comments:

boku said...

lovely entry!
wah, great minds think alike (err..)
i was about to share this issue as well

ekceli,sumpah terasa
mmg syok sendiri dlm mjual produk
still waiting till we come to the day that we can proudly say,
'saksikanlah bahawa aku adalah seorang muslim'

Anonymous said...

jap,bunga hati tu ape eh?

Anonymous said...

Bunga hati tu apa menatangg??

Simon 'Adam' Malik said...

@boku

the day itself, is the day yang kita benar-benar berasa izzah dgn deen kita.

but the thing is, people see muslims as something else.

hurm.. mungkin umur tak sampai ke hari itu.. biar amal yg menyumbang ke hari itu.. insyaAllah

Simon 'Adam' Malik said...

@anonymous 1

try read between the lines. apakah bunga yg dibeli, kemudian dibakar mengeluarkan warna dan warni?

Simon 'Adam' Malik said...

@anonymous 2

menatang yg dibakar seterusnya meletop menyebabkan Mak Cik Enon melatah tak tentu hala.

hkl said...

salam
boleh minta perkongsian ttg pengalaman anda mewarna warnikan bulatan gembira?
JZKK

Simon 'Adam' Malik said...

@hkl

wasalam.. insyaAllah

Anonymous said...

Waduh. Masih ngak tahu sih kalau bunga hati itu apa.