Tuesday, 16 August 2011

Oh, saya rindu sehingga terlupa (boleh ke?)

Assalamualaikum wbt





Sudah pasti anda semua tertanya-tanya, ke manakah perginya penulis wotpog yang tetiba tidak mengeluarkan sebarang post hampir seminggu. Nak tau jawapannya? Nah... tengok gambar kat atas kalau tak tengok lagi.

Haha.. patut keluarkan satu post semalam, namun dengan  kerja yang menimbun-nimbun untuk dikejar dateline sebelum raya plus, misi ramadhan yang tidak boleh dikompromi walau apa jua sekali pun, waktu untk berada di hadapan laptop amatlah sikit sekali. Ini membawa kepada satu perasaan hormat pada mereka yang boleh istiqomah mengeluarkan post bermutu hampir setiap hari walaupun diorg sebusy macam mana pun...

Baik... program yang ceritakan sebentar tadi merupakan anjuran salah satu cabang dalam EnGeeOh, merupakan konferens-mega-super-gempak-tak-ingat yang mengumpulkan hampir 700 peserta dari.... jap kira jap.... (membilang jari).. 18 buah negara. (OMG!)

Bersyukur saya dapat menumpang kat konferens nih sebab saya hadir bukan menjadi peserta... Namun saya rasa saya cukup bertuah dipilih Allah swt untuk berada di sepanjang program dan merasai nikmat ukhwah yang terjalin atas dasar akidah.

Series... semasa konferens-eropah dulu, saya rasa dah cukup banyak dah. Ini kan pula pengumpulan dari negera-negara lain. Oh, saya rasa cukup bertuah memakan umpan ayam golek suatu ketika dulu dan akhirnya membawa saya ke titik ini.

Mungkin ramai yang tidak faham konsep ukhwah yang terjalin atas dasar akidah. Ia adalah satu jalinan hubungan antara dua hati, yang tiada perasaan lain selain sayangnya hati-hati itu kerana Allah swt. (Eleh.. jawapan skema).

So kirenya, tiada niat untuk take advantage, mendapat kontek number untuk memperluas peniagaan mahupun untuk menambahkan jumlah kawan di MukaBuka untuk showw-off. Faham ke....? Saya sendiri pun susah nak terang sebab ia begitu kompleks-yet-simple. So saya ajak anda untuk sendiri merasainya. Maka private message saya atau datang terus pada saya untuk nak tau lebih lanjut. ^^

Satu benda yang saya boleh explain...anda bertemu dengan seseorang ini. Anda tak pernah tengok orang itu, anda tidak pernah bercakap dengan orang itu apatah lagi kenal dengan orang itiu. Tapi bila berjumpa, orang yang tidak faham akan konsep ini mengatakan anda telah lama berkawan baik dengan orang itu... (gituh la lebih kurang)


Dan (Dia lah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (hati) mereka. Sesungguhnya Ia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana (Al-Anfaal:63)



walaupun ada yg blurr.. but this is picture perfect.



Nak je saya kongsikan apa yang saya dapat ketika saya-masih-lagi-dalam-tempoh-sedar-sebelum-terlentuk-ketika-pengisian. Tapi saya hold on dulu.. takut tersalah kongsi nnti, naya je...

Maka saya nak sharing perasaan saya ketika beberapa peristiwa sepanjang program yang saya kira benar-benar mengecas bateri yang akhir-akhir ini sentiasa tak cukup cas.


  • Indah juga langit di Malaysia : Masa nih time nak solat subuh. Oleh sebab bilangan peserta begitu ramai, peserta lelaki solat di basketball court. So masa nak solat itu hari, langit begitu clear sehingga saya boleh melihat Bintang Seven Sisters, salah satu gugusan bintang yang membentuk buruj Taurus. Mengindahkan lagi solat yang rapat-rapat, bertemu bahu dan jari kelingking kaki. Terasa kehangatan ukhwah. Paling tidak pun terlentuk kat belakang sahabat tatkala tertidur time tazkirah subuh. hehehe..

  • Kereta cukup syarat menjadi rumah : sebagai bukan peserta, kitrg sentiasa ada post-motem setiap hari. So pada suatu malam tuh, saya antara yang terakhir balik ke bilik. Alih-alih bilik berkunci dari dalam. Maka merasa la saya tidur di dalam kereta pinjamku itu. Heh.. teringat dua tahun lepas, kejadian hampir sama berlaku. Nak telefon, tak mao ganggu diorg tidur. Kalau tidak kerana ukhwah, sorg pun tak sedar ada orang tidur dalam kereta yang ditutup dengan embun malam. hehehe...

  • Tertidurnya saya bukan kebetulan : Banyak kali ketika pengisian bermula, saya tertidur di dalam control room mahupun di barisan belakang main auditorium. Ini adalah salah satu benda yang perlu dibayar sebagai bukan peserta. Takper insyaAllah ada rekording. hehehe.. Terbangun nyer saya di mana-mana part of the ceramah, adalah bukan satu kebetulan, bak kata Inche Gabbana yang menjadi EmCee-adHoc pada suatu hari.  Itu yang Allah mahu saya dapat, (buat masa ini)

  • Saya nak jadi mertua kamu : Pada suatu hari juga, ketika menunaikan solat terawih pada rakaat pertama...Bila saya mendengar suara imam masjid UIA... such a heavenly voice. barulah terawih membawa maksud terawih yakni rehat. Terasa melayang-layang time solat. Kalau saya ada anak dara, mmg saya kejar imam itu... ehehe... Bukan apa, saya tak empunya suara sedap didengar macam inche gabbana, yang mampu melemahkan lutut para adik-adik bila mendengar.

  • Tak sedap sehingga muntah : Pada suatu malam yang balik lewat juga. Tinggal sejam lebih sebelum qiam. Saya rasa kalau saya tidur, saya boleh tak bangun. Maka saya pun membaca quran di luar bilik ditemani dengan seekor kucing jalanan... dalam pada saya membaca agak kuat dan slow and steady.. tetiba saya berhenti melihat sesuatu.. Kucing tersebut menggigil² lalu muntah. Begitu terukkah bacaanku sehingga kucing pun muntah..? wuwuwuw.... TT_TT


Banyak je lagi saya nak kongsi.. insyaAllah bila saya kelapangan untuk menulis lagi ye?


Sesungguhnya saya antara yang paling gembira melihat wajah-wajah mereka.
Wajah yang Allah tiupkan hidayah ke dalam hati mereka
Hati yang teguh berpegang pada taliNya
Tali yang membawa kepada kebenaran
Kebenaran yang bakal tertegak kembali


Simon 'Adam' Malik

5 comments:

Inche gabbana said...

Ketika membaca post ni, saya:

- =)
- XD
-TT__TT
- =(
- ;)

Pendek kata, semua perasaan pon ada! Wahahaha.. Eh.

Walaupon ada fakta2 yg boleh diragui kebenarannya, espeseli bab suara inche gabbana tu *koff koff*

tahniah atas penganjuran yg mantap..! tp jgn lupa pada follow-upnya! ;)

moga menjadi hujah dan saksi untuk kita di akhirat nnt..

pudingu san said...

masya allah.pengalaman yang sangat 'mahal'
semoga allah mengganjari dengan sebaik2 ganjaran.

'Kita rindu bersua dengan wajah2 ini dalam perjalanan. Bukankah kita belum saling kenal dan baru kali ini bertatap muka?tapi hati rasanya sudah akrab, dan lisan tak tahan untuk segera melempar senyum dan beruluk salam.
Inilah dia, wajah-wajah keimanan. Yang digambarkan rasulullah yang satu menjadi cermin yang lain.Betapa kita merindu wajah-wajah keimanan. Wajah-wajah itu, adalah wajah-wajah saudara kita di jalan Allah'
-petikan Saksikan bahwa aku seorang muslim, by Salim A Fillah-

btw,kucing tu terkena food poisoning ^^ katanya terus sembuh setelah dengar bacaan anda,setelah mengeluarkan saki baki poison terakhir dalam badan.
may allah bless

Simon 'Adam' Malik said...

@inche Gabbana

eh eh? bukan inche gabbana juga terlibat dengan penganjuran juga?

insyaAllah.. ^^

Simon 'Adam' Malik said...

@pudingu san

jzkk sharing!

err... tak tau la plak kalau dia terkena food poissoning. Tapi yg pasti ada satu benda yang besar keluar dari mulutnya ketika muntah.. hehe..


may allah bless

NHS Manchester said...

haha...like part kucing muntah...hohoho...