Saturday, 6 August 2011

The Art of baking 'Tat bergulung nenas terunggul'

Assalamualaikum wbt



Kuih tat yg dibikin sendiri bulan April lalu.. masih ingat lagikah rasanya Inche Gabbana?




Tinggal sebulan lagi untuk saya bermain-main dengan dough kuih tat nenas. Lepas nih, entah ada lagi tak rezeki saya untuk menguli tepung secara suka-suka buat eksperimen di makmal.


Baik.. oleh sebab sekarang nih, butter dan tepung menjadi barangan yang cepat habis di kedai-kedai runcit, maka saya dengan rendah dirinya terasa nak berkongsi la sedikit sebanyak ilmu bagaimana nak buat kita punya kuih tat nenas tersendiri.


Pernah tak korg terfikir, bila kita masak, bahan dan resipi yang digunakan still sama tapi result akhir lain orang lain rasa. Haha.. itu la dia kunci dalam membuat sesebuah resipi sendiri plus kuasa keberkatan hati yang ikhlas memasak. (ceewaah!)



Baik, korg tahukan bahan-bahan nak buat dough tat nenas. Yang saya kongsi nih adalah bahan dari MR7.. hehe.. Ye.. saya tau ia adalah resipi rahsia saya. Tapi saya dah terfikir untuk alter lagi, Sebab tuh rilek je kongsi ngan korg.. ahahaha.


  • tepung (tak kisah la cap sauh mahupun kereta kebal)
  • mentega (jangan confuse dengan marjerin)
  • gula icing 
  • tepung jagung
  • kuning telur

Kekuatan dan kesedapan kuih tat bergantung pada keberkatan air tangan anda. hehe.. itu antaranya.. Yang paling penting adalah nisbah bahan-bahan tersebut yang anda gunakan. ^^

Bahan di atas tuh tak semestinya pakai semua sebab bergantung pada citer rasa. Ada orang tak pakai tepung jagung.. ada orang tambah vanilla essence. Apa-apa la, yang penting ada mentaga dan tepung.


Ok jom; tengok camne nak bikin ini dough.

  1.  Pukul mentega dan gula icing sampai kembang. Kembang disini bermaksud adunan sudah berwarna putih kekuningan.
  2. Masukkan kuning telur. Kalau masukkan telur sebenarnya ada beza, tapi biasanya kerja-kerja baking pakai kuning telur je.
  3. Then masuk kan campuran tepung gandum dan tepung jagung sedikit demi sedikit sambil melahirkan doa pada Allah dalam hati supaya dough menjadi.
  4. Then voila! dough dah menjadi. bagi adunan rehat dalam setengah jam gituh sebelum anda buat benda lain pada dough tuh.





     Ok, bab buat inti nenas pun ada rahsia dan seninya. Masing-masing punya cara-cara terahsia. hehe.. Saya? Start kereta beli kat kedai. (gelak)


    Tak sanggup la nak bazirkan inti nenas yang penat-penat kita masak. Lepas test kat mesin, perlu buang... Nak mudah dan save kos, sepanjang saya di UPM nih, saya beli je inti nenas tuh. Tapi ada jugak la sedut sana sini cara-cara terahsia para pembikin kueh tat. ehehehe... biasanya kerja-kerja sedutan secara diam-diam dilakukan ketika berborak dengan para pembuat kueh tat yg berminat dgn mesin saya time expo. (gelak kejam)



    Berdasarkan memory lapuk saya ketika membantu bonda buat kueh tat pada zaman pak kadok dulu, biasanya nenas yang hampir masak diparut. Kemudian diperah untuk keluarkan jusnya. Then dimasak dengan gula sehingga kering.. berapa kali putar senduk lawan arah jam? itu saya tak kira berapa.. tapi yang penting kena kacau selalu supaya tak hangus kat bawah. Serius anda boleh mandi peluh selepas itu. Sebab tuh mak dah lama pencen nak buat bila saya masuk sekolah menengah! (wuuuu...)


    Oh ye, nak jugak kongsi dua tiga benda yang saya dapat dari pembelajaran via sms dan fesbuk bersama rakan-rakan saya yang buat course baking/cooking.


    • Tepung jagung untuk menjadikan dough tuh crispy bila dibakar
    • Kuning telur adalah binding agen
    • Nisbah mentega dan tepung adalah crucial bagi mendapat outcome yang serba sedap.
    • temperature dan tempoh bakar perlu sesuai dengan dough, kalau tak jadi batu. (di mana geologi pulak amik alih)


    Setelah hampir 6 bulan bergelumang dengan kuih tat nenas, sedikit sebanyak saya belajar mengenai psikology dan impoten key bagi menghasilkan kuih yang budak kecik pun berzikir 'nak lagi nak lagi'.


    Ia adalah kombinasi rasa masam dan manis. Kombinasi inilah menjadi kunci pada resipi Kueh tat anda tersendiri. Rasa masam nenas yg ala-ala manis di'counterbalance'kan dengan manis-manis flat dough (ok ,saya sedang merepek.. saya cuma graduan geology.. ahaha)


    Bagi bonda, dough MR7 yang saya buat agak manis. Inti yg saya beli kat kedai, lekit gulanya agak kurang dan rasanya ada masam-masam nenas lagi (nenas muda kot diorg pakai). Di sini la saya membuat konklusi yg merepek kerepek tersebut.


    Nevertheless.. saya cam nak buat satu resipi tat sendiri. Saya nak tau camne inti nenas bonda yg sampai la nih saya tak tau. Tapi saya tau sedap sampai Pak cik saya sanggup dtg jejauh dan abiskan sebalang...( setelah dapat, saya bakal alter lagi, muhahaha) dan doughnyer saya akan pakai saya punyer resipi yang akan di alter dari MR7. ehehehe... Bila boleh release? InsyaAllah.. doakan dalam masa terdekat.


    Buat kueh nih best bila kita buat untuk kerja-kerja mencandat sotong atau menjala. Tak pun sekadar membuat bonda dan orang terchenta bertambah-tambah kasih dan sayang. Paling tidak pun untuk isi perot sendiri. (peluh...) Yang penting, hati kena ikhlas untuk membakar kuih beserta tangan anda pun kena bersih. Nnti tak pasal-pasal ada yang berkerut kening bila makan kueh anda... kan dah haru tuh?


    Last but not least.. memasak / baking nih ada basic laws and regulation. selebihnya adalah 'agak-agak' dan 'ikut rasa' bak kata seorang mak cik di N9.


    Selamat membuat kuih tat versi anda sendiri! ^^



    Simon 'Adam' Malik

    5 comments:

    pk san said...

    gambar 1 kelihatan sungguh menawan.

    subahanallah.
    sumpah kagum dengan multitalent yang anda ada.
    hoping could be even half as good.

    may allah bless

    Anonymous said...

    Alaa.. Ingat inche mau share resipi betul2. Bagila sukatan sekali! (buat kueh skali pun tak pernah. Tapi mana tau..)

    Inche mungkin boleh buat bisnes kueh tat tersedap! Pastu apa lagi, export! Malaysian Pineapple Tart! by Inche Gabana.

    InsyaAllah!

    Simon 'Adam' Malik said...

    @pk-san

    segala puji bagi allah..
    the multitalent dat u see tuh, bonda yg bnyk expose to me since a kid

    no, semua empunya bakat dan kelebihan tersendiri.

    rendah diri saya bagitau.. saya juga byk kelemahan lain..

    may allah bless

    Simon 'Adam' Malik said...

    @anonymous


    dah nak suro anda create sendiri, tuh yg tak bagi sukatan.

    uuiihh.. cita-cita besar disitu. insyaAllah.. kalau ada rezeki..

    tapi... kenapa mesti Inche Gabbana menjadi partner?

    ahaks!

    Anonymous said...

    x bg sukatan...mcm mn nk try...