Wednesday, 6 July 2011

Wedding Kami : The Story

Assalamualaikum wbt



Masa nih dejah 6 kot.




'Wei, kau kawan (toot) masa tadika ek?'



Itulah soalan pertama yang saya dapat dari Hasan atau nama kiutnya Odin, bila saya tukar kelas masuk kelas dia masa darjah 3. Masa tuh, sekolah agama kitrg buat streaming tergempar, then entah macam mana saya ditukar kelas dan terpaksa duduk dekat sebelah mamat nih.

Post ini merupakan story yang dijanjikan dari post Wedding Kami bulan lepas. hehehe..

Sepanjang darjah 4, saya banyak spend time dengan Odin. Dah member duduk sebelah.. Darjah 5 ngan 6, saya lain kelas dengan member saya nih.

Realitynya, kitrg berlainan sekolah harian, hanya di sekolah agama je kitrg jumpa. Bila time rehat, lepak sesama. hehe..

Persahabatan kitrg berterusan masa time sekolah menengah walaupun sekolah berlainan. Tapi kitrg dua akan meet up sometime. kalau tak kongsi game, gi cyber cafe (oh zaman jahiliyahku)

Ada sekali tuh, saya ajak dia beraya kat rumah. Bonda seperti biasa melakukan interrogation secara halus. Ruper-rupernya ;

'Laaa... kamu anak Cikgu (toot) rupanya....'

Betapa keciknya dunia. Selama ini saya berkawan dengan anak kawan mak saya rupanya ketika mak masih lagi mengajar budak-budak normal...

Reunion 08.



Masuk alam pasca SPM - Alam universiti, Friendster menjadi platform kami berhubung. Hasan yang merupakan anak sulung terulung dalam family, lebih cepat mematangkan diri berbanding saya nih. wahaha..! Oh ye, masa sekolah menengah lagi dia dah tunjuk minat pasal benda-benda IT nih.

Dia Start from scratch. Diploma-Degre tanpa amik PTPTpu. Maka dia dengan tabahnya belajar sambil bekerja.

Setiap kali balik summer, mesti akan jumpa dengan dia. Kecuali pada tahun 2009, saya selalu sangat takde kat rumah sebab ke sana ke mari sampai tak sempat jumpa dia.

Tahun lepas, spynetwork  informer saya bagitau ada suatu benda yang besar akan berlaku. Lalu saya menyakat dia pada malam tuh jugak.



'Hello member, informer aku kata ko nak tunang. betul ke?'

'Shhhshh!! Sedara aku pun tak tau lagi. Sapa informer ko nih???'




Perbualan seterusnya adalah sejarah...

Dan bulan April tahun ini, dia call saya untuk jadi saksi alamat tetap utk borang nikah. Saya dengan rasa happy giler nak tolong dia. Member sekolah nak kawen.. Mana tak teruja! Dah la lama tak jumpa, alih-alih nak kawen dah.

Malam bila saya jumpa dia tuh, saya tanya macam-macam kat dia. Nak tau jugak siapa orang yang bertuah tuh.

So bagi mengelakkan rasa flat dan buhsan para pembaca, biar saya tukar jadi dialog pulak.



'Siapa nama isteri kau?'

(ttoooooottt)

'Oooo.. yang facebook dia tuh nama Fina Fedora tuh ek? Tapi aku dengar dia lagi tua dari kita. Berapa umurnya?'

'4 tahun lagi tua
'

(uhuk, hati aku tersedak jap)

'eh? aku tengok dalam facebook tuh, kecik je orangnya. Tak expect pulak lagi tua sebegitu.'

'Aah somehow fizikal dia tak menggambarkan umur dia'

So macam mana kau boleh tetiba nak kawen nih? Masa aku tau ko nak tunang pun aku dah terkejut dah'

Aku pun tak expect secepat nih. Tapi nih yang nama rezeki bila kita dah tau bila kita dah ready.'

'oooo.. Tapi takkan la tetiba nak kawen out from the blue. Dah plan masa couple ke?'

'Kitrg tak couple pun'

(UHUK!!! Hati saya tersedak lagi kuat untuk kali kedua)

'Pergh, respek sama lu bro...'

Then ada slight pause jap

'Tapi aku still teruja macam mana kau boleh tetiba nak ambil keputusan nak kawen. Bleh citer?'

'Masa tuh, dia ada minta tolong aku untuk tolong ayah dia buatkan something. Aku kan freelancer. Bab-bab cari makan lebih nih, mmg kerja aku. Then camne entah, bapaknya tanya aku, apa hubungan aku dengan dia'
ok, jantung saya tetiba berdebar.

'Apa ko jawab'

'Aku jawab kenalan dan kawan'

'oh....'

'tapi aku cakap yang aku niat nak memperisterikan dia suatu hari nanti'


'Ko cakap dengan apak dia macam tuh???'

'Aah'

'Wa respek sama lu brooo!!!!'



Seriyesly, masa nih buka hati saya je yang bersedak, buah pinggang, pankreas dan juga kelenjar pituitari jugak bersedak!

Saya rasa begitu terpukul, bagi terkena 107 combo hits.


kerana terlalu malu dengan insan bernama Hasan nih. Saya rasa macam nak keluar dari kereta pada masa tuh jugak dan lari sambil memekup muka!

Dia bukan insan yang lahir dari bulatan gembira, mahupun terlibat dalam bulatan gembira... tapi dia empunya hati dan perasaan yang begitu teguh sekali untuk berhadapan dengan cabaran perkahwinan sambil-sambil rebut pahala dengan isteri..

Saya study luar negara, dapat sponsor lagi.. Dia local dan kerje sendiri tapi Dia begitu teguh berdiri dan proud mempertahan iman dan menyahut seruan berBaitul muslim tanpa ragu-ragu.

Dan, alhamdulillah, Ahad lepas, Hasan selamat diijabkabulkan dan memulakan hidupnya sebagai seorang ketua rumah, syeikh, rakan dan teman hidup kepada isterinya, insyaAllah

Doakan kesejahteraan rumah tangga Hasan bin Abu Bakar, limpahkanlah keberkatan ke atas mereka dan lahirkanlah generasi-generasi islam terulung dari mereka. Amin..







Simon 'Adam' Malik

7 comments:

nadzwareina said...

tringat dulu waktu drjah 6 hasan jd org tgh waktu aku ngn bibah bg hadiah birtday kat farouk..hehe. lama dh xjumpe beliau, last time tahun lepas..

baru tau diorg x pernah couple, baru tau wife hasan lagi tua.. thanxla share pasal cerita beliau ni.. mudah2an jodoh diorg kekal hingga akhir hayat, InsyaAllah :)

anyway, gmbar ko ngn hasan paling ats tu aku dh tengok kat album hasan kalau xsilap.. korg mmg serius comel time tu hehe ^_^

Simon 'Adam' Malik said...

amin..

semua orang comel time zaman sekolah rendah ok? bukan kitrg dua je.

Anonymous said...

ngko bile lagi..??

Simon 'Adam' Malik said...

er..er.. doakan bior dipermudah, insyaAllah ^^

saya said...

ameeen

Simon 'Adam' Malik said...

ameen..

oDiN said...

rasanya amin2 kat sini dah dimakbulkan :P

tahniah .. wedding kat klang nanti insya allah aku datang ..