Monday, 4 July 2011

Reveal : Final Year (Part 2)

Assalamualaikum wbt
credit




Bila masuk tahun akhir nih, alhamdulillah French saya, agak boleh bertutur dengan baik lah.  Mungkin dah kurang makan nasi dengan kari dan asyik makan roti baguette dan keju.. hehehe.. Pernah dengar orang bagi tips nok kecek kelate, demo maké budu dulu?

Basically, suasana di France mmg memaksa saya bertutur walau serangkak mana french saya sekalipun. Dari membeli daging di kedai, memesan teh, atau di bilik darjah sekalipun, kesemuanya French. Mau tak saya yang dibesarkan di alam serba english nih kaget, panik dan depress pada awal pengajian. English mmg tak pakai langsung kat sini.. huhu..

So part akhir ini adalah klimaks pertembungan akidah, antara seorang muslim, warga kristian dan atheist.




Kes 1

Bila saya pindah ke Besançon pada Year 2, saya duduk bertiga. Dan kami begitu setia sekali untuk kekal sampai Final year duduk kat rumah pakcik tuh. (Malas nak pindah-pindah sebenarnya).

Suatu hari, Doorbell rumah berbunyi. Jarang sekali kami menerima tetamu sebab kami yang selalu menjadi tetamu di rumah orang! (wahahaha).

Kalau ada yang nak lawat pun, timing yang serba tak kena.

Saya yang duduk kat bilik hujung nih pergi la membuka pintu tanpa tengok kat peep-hole. Bukak je, saya nampak ada 2 orang aweks remaja perempuan berdiri depan pintu. Seorang mmg french dan sorg lagi asian-french. Saya dah la tak susah nak cover muka, mmg muka masa tu jelas terkejutz ungka. Terkejut sebab yang biasa jadi tetamu adalah lelaki.

'Bonjour. est-ce que Izd est là' ( Good day. Is Izd home?)

'Chuis desolée. Il est pas là (I'm sorry, he's not home)

Housemate yang diorg cari tuh mmg takde rumah. Dia gi main badminton kat bandar. Dalam hati saya, sejak bila pula kawan aku nih rembat awek French. Dua orang pulak tuh!

Ok, kedatangan diorg actually nak jumpa kawan saya tuh nak borak-borak inter-religion sambil menghirup teh boh dan cicah biskut kering. Dia ajak juga saya join member saya tuh bila ada masa.

Well, masa nih saya amat mengkelatkan muka sebab.. saya rasa territory saya dah kena breach dengan anasir luar yang sememangnya tidak mau! Tapi takkan saya nak cakap kedatangan diorg tidak diingini..

Saya tak jemput diorg masuk pun sebab saya mmg tak nak diorg masuk. (kejam tak?) Ye la, takkan nak ajak diorg masuk ke rumah bujang kot? Nak mampos? So perbualan dalam 5 minit tuh semuanya di depan pintu rumah.

On that very day.. Rumah kitrg kena mark. Kena mark dengan pasukan dakwah kristian.

Peristiwa nih berlaku pada 2009 sehingga kami keluar dari rumah tuh pada Final year. Diorg tak henti-henti menghantar 2 orang ke rumah kami. At least sebulan sekali.

Ada sekali tuh diorg datang masa saya balik rumah kejap nak solat. Saya agak mmg diorg. So saya tak bukak. Plus masa tuh mengejar masa nk solat. Nnti terlepas bas, naya masuk kelas lambat

Adalah beberapa kali yang saya dan rakan-rakan dalam rumah tak bukak pintu sebab dah tau timing diorg nak datang. Dan benda nih kitrg ada utarakan pada mereka yang lebih berpengalaman. Kami bukan sengaja tak nak berkomunikasi tapi masalah bahasa dan vocab yang sesuai menyebabkan mereka boleh salah faham kalau borak...

Itu alasan kitrg

In the end..  kitrg tetap salah, sebab tak powerkan french..

So ada la sekali tuh saya berani membuka pintu. Tetap 2 orang, remaja french yang sama dan seorang lagi orang lain. Dia tetap nak jumpa Izd. Then adalah la dia bukak ayat dalam bible pasal fate dan sebagainya. Saya masa tuh nak attack balik macam payah. Maka saya buat muka selenge, 'ooooo' angguk-angguk buat paham. Dah jenis malas nak communicate kan? hehe..

angguk je, takde geleng-geleng..

Well, diorg ada bagi pamplet yang akhirnya kami jadikan alas periuk panas (.. seriyes kami kejam...). Ada pasal benda saintifik yang dalam bible ada dan dsb..

Pada pertembungan yang lain, dirog sampai ajak pergi convention. Ni la masalah bila jadi peramah nih. Hahaha.. Masa tuh diorg borak pasal pemakaian masyarakat French yang membimbangkan. Saya masa tuh happily la kata setuju dengan pandangan dia dan bagi pendapat saya juga. Ambik kau sebijik.


Dan masa pertembungan terakhir, adalah pada bulan May kalau tak silap. Masa tuh time nak maghrib. Diorg hantar pasangan suami isteri pulak, dan salah sorg tuh, muka macam orang asia tengah.

Masa tuh, diorg still nak jumpa Izd. wahaha.. Diorg ada juga la borak-borak dengan saya pasal Islam dan kristian tapi, masa nih jawapan-jawapan saya lebih menunjukkan saya proud to be a muslim.

Dah la masa tuh, tengah pakai t-shirt yang kitrg design sendiri. Gambar barisan Pawn putih  tengah sepak king hitam dan ada tulisan 'J'suis Individu Muslim' (I'm individu muslim). Perkataan J'suis tuh dari jauh nampak macam Jesus. So dalam kelam-kelam senja tuh, makcik tuh tegur tshirt saya. Tersalah pandang kot sebab dia ingatkan Jesus Individu Muslim.. hehehe..

Lepas tuh kami tak pernah dapat lawatan diorg. Lagipun, masa bulan Jun, dekat 3 minggu saya takde kat rumah berjalan ke sana ke mari.

Nak cakap kat sini yang diorg tak putus asa datang ke rumah kitrg. Lepas tuh siap hantar pelbagai jenis orang yang diorg rasakan sesuai dan senang nak trigger borak. Macam aweks remaja perempuan utk guys, asian dengan asian, or masa pertembungan terakhir tuh, (saya rasa) a person yang converted from islam.

Diorg mmg bersungguh.. selalu je nampak dalam bas, pendakwah-pendakwah kristian. Pakai kot ada name tag yang kekadang ada lambang salib or red rose.

Dalam pada diorg aktif, actually diorg risau... ramai je remaja diorg yang meninggalkan agama diorg dan jadi atheist...


Kes Selingan



Mungkin korg rasa yang saya nih jenis closed-doors bila masuk bab inter-religion punya hal. Cuma masalah bahasa yang menyebabkab saya susah nak explain what really from the heart nak cakap.

Allah ada bagi saya peluang sekali untuk menchoba dalam bahasa saya sendiri..

Masa tuh saya melawat adik-adik. Sekali tuh ada la sorg mmber nih (kita panggil dier inche Ai, bleh?) datang lepak rumah yang sama. Saya datang nak masakkan untuk adik-adik, alih-alih Inche Ai yang terkenal sebagai chef terulung di kalangan kami pun nak join sekali. Nak tau apa yang kami diconjure di dapur. Leh tengok kat post Gourmand.

Lepas kitrg makan-makan tuh, entah macam mana saya boleh cakap-bantal (baca : pillow talk) dengan Inche Ai. Borak pasal kristian and islam sampai ke suboh.

Masa nih saya yang banyak tanya. Pasal trinity la..fahaman-fahaman dalam kristian dan sebagainya. Dia pun ada tanya saya jugak benda benda dalam islam nih. Antara yang saya ingat penggunaan kalimah Allah, dan juga Islam nih ada mewarisi dosa tak?

Sebenarnya dia sendiri ragu-ragu dengan agama die sendiri. Di Sarawak, dia selalu bertanya soalan-soalan pedas kepada rakan-rakan churchnya. Sebagai contoh, isu tak boleh minum wine dalam bible.. tak makan khinzir or haiwan dua alam yang juga ditulis dalam bible..

Dia siap tunjuk saya lagi dalam web, ayat yang mana...

Dia pernah kongsi yang hampir semua penganut kristian bergantung sepenuhnya pada paderi untuk memahami bible, sebab orang biasa dikatakan tak cukup ilmu untuk memahami bible.

So generasi muda yang berfikiran advance nih, pun amik la initiastif sendiri untuk korek sana sini dan find out banyak benda yang serba tak kena dengan apa yang dikatakan.. Well, it happened in one of my geo batch..

Inche Ai pernah sekali tuh, shout kat Fb dia tentang surah ar-Rum.. Dia amat teruja dengan sebab turunnya surah ar-rum.. Dia kata, sepatutnya orang kristian tengok kat surah nih...

Malam perbicangan tuh juga saya ajak dia convert. Tapi dia enggan.

Dia kata, kalau dier convert, nnti mmber-mmber church dia akan jauhi dia, so islam takkan sampai kat diorg sebab diorg akan pulau kan dia. So dia rasa better dia sentiasa bagi ragu-ragu kat diorg. Dan bila sampai masanya dia nak convert, dia akan convert bersama kawan-kawannya.. Dalam pada itu dia akan sentiasa tengok video-video inter-religion talk..

Saya memang nak follow up dia selalu tapi, diri ini memang tak cukup tenaga nak cater semua orang.. Last last, saya biarkan pada masa untuk menentukannya..

Doakan hidayah dititup dalam hati Inche Aidan Wayne yang setahun lebih muda dari saya.. amin..


Kes 2

Sebelum saya mula citer...

(jap, saya scroll atas balik...)


cam dah tulis panjang je... larat ke nak baca lagi? hehehe..


Ok ok, saya rasa kes 2 nih saya citer dalam part 3 bleh? Hee~

Perpun saya bagi mukadimah dulu..

Bagi sesapa yang dah baca siri cari batu adventure yang saya ke sempadan france-spain, setiap akhir tahun saya akan keluar cari batu di foreign terrain selama 8 hari gituh.. dan selama itu juga saya hidup sebumbung dengan warga french..

So suatu dinner, mmber yang duduk sebelah saya cakap.

'Tu veut gouter?' (kau nak rasa?). tangan kirinya tengah pegang pingan penuh dengan hirisan sausage khinzir dan tangan kananya tak sabar nak bubuh atas pinggan saya.

Tuan empunya tempat makan macam marah la dengan member saya sebab tak menghormati saya.

dia balas.. 'ala.. mana tau dia nak rasa..'

then tak sampai berapa minit, dia tanya saya soalan yang cukup pow-kedepow!,

Kenapa kau follow islam to the word by word?'

nak tau apa yang saya jawab?

Dalam saya begitu asyik menerang, dekat 5 orang menyerang saya bertubi-tubi..

nntikan... hehe..



Simon 'Adam' Malik

2 comments:

Puding Karamel said...

oho~ dah agak, 2 parts je tak kan cukup.
menarik!sambung la byk mana part pon,sbb sgt bermanfaat.kena cek ar rum ni...

meh nak sambung komen.
...then drpd soalan yang berusur stended naik tahap ke soalan bersifat ketuhanan.ckp pasal esa versus trinity pepenuh sms jenuh nk nganto.tapi skrg x susah, sebab sama2 makan nasi dan kari.
Daripada kawan tak rapat naik tahap kepada staf yang dkasihi,mmg x leh angguk geleng atau xplain n leave...

err...sambung lagi la ye.di entry seterusnye ^^"

Simon 'Adam' Malik said...

nih kena buat link khas 'comment bersiri' ini.. =.=