Friday, 29 July 2011

Enlightment

Assalamualaikum wbt



Minggu yang aku berjaya untuk tidak tidur di sarang utama.

Kalau korg nak bertanya.. 'Apa khabar..?' 'Camne dah skrg..?' atau 'Ok ke...?' Aku akan senyum dan jawab alhamdulillah..

Mungkin juga korg agak terkejut, kenapa seperti tidak apa-apa yang berlaku padahal tempoh hari, aku frust menonggeng.

Di kala aku tidur di dalam sebuah training centre di tingkat paling atas yg selalu bocor bersama 20 org dari france atau kawasan hutan pinggiran Putrajaya bersama-sama 50 org dari pelbagai negara, aku banyak bermuhasabah diri.

Korg mesti tertanya-tanya, kenapa sorg yang sudah beratus-ratus kali apply keje dan applicationnya tidak dijawab/reject/tak lepas interview begitu frust bagai putus chenta apabila applicationnya direject oleh sebuah Uni akibat cgpa tak cukup padahal result aku tak pakai cgpa.. kalau direct conversion.. memang la aku dapat 2.0 je..


*amaran : baca kat bawah nih dengan nada tenang dan bersahaja ek?*

Mungkin sebab ketidakstabilan hormon pada minggu sebelumnya dan juga sesi penukaran pendapat secara kurang terkawal pada hari ahad. Di mana salah satu hujah dan agakan terkena batang hidung sendiri bila aku tepon Uni...

So rasa macam ironik la... tu yang down-down-down.. tuh..

Ok.. semasa aku menulis Status mode : Recovery... masa tuh aku banyak menempel pada konferens riang sahabat-sahabat luar negara. Alhamdulillah.. kehadiran diorg disekeliling aku, seperti charger panasonic bervoltan tinggi. Betul.. mereka tak sedikit pun menyedari permasalahan aku.. tapi senyum tawa diorg bagai ubat untuk aku kembali bersemangat dan berfikir macam orang ikut tarbiyyah. Cuma ada sorg hadek yg datang menegur kerana dia juga pembaca blog ini.. hehe..


Yang paling banyak mengetuk pintu-pintu otak dan emosi adalah pada hari rabu malam khamis, apabila aku menempel mendengar perkongsian sempoi dari Presiden Aqsa Syarif. Alaaa... yang selalu duk keluar kat awani cerita pasal palestin tuh..


 



Pengisian sempoi Dr Hadfizi nih aku idamkan sejak 2 tahun lepas. So planning utk menempel di pinggiran putrajaya tuh mmg aku dah plan since aku tau dia akan bagi minggu nih. Tertunai juga kempunan aku untuk memiliki buku-bukunya.. cam biasa la kalau hantu beli buku.. tak kisah harga berapa sure beli punya.. hehehe..

Berkongsi sedikit mengenai pengisian sempoinya yang memakan masa 1 hari lebey-lebey..Dia ada menyebut yang Allah sudah menentukan keadaannya untuk akan datang di mana, kebenaran pasti berdiri megah akhirnya.. namun Allah sentiasa melihat USAHA dan TAWAKAL mereka untuk masa depan. Dan sebuah kemenangan yang agung itu, biasanya akan menghadapi ber'round-round kekalahan, sebelum dapat memberikan pukulan K.O..


Gedebush... Mungkin aku terlalu memikirkan pejalanan masa depan dan tidak bersangka baik dengan Allah. Patutnya aku sedar yang Allah sentiasa memberikan yang terbaik untuk hamba-hambaNya.. Itu lah yang aku duk cakap dengan hadek-hadek yang bakal ke luar negara... Amek.. kena kat muka aku sejibik.

Dan malam semalam aku mengembara rohani di training centre yang lain bersama rakan-rakan bulatan gembira. Ketika sesi membaca secara masyuk sebelum subuh.. aku menyambung bookmark tilawah aku. Tengah duk sedap-sedap baca.. bacaan aku melalui ayat albaqarah 155-156. Ayat begitu terkena dengan situasi aku sekarang..

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar:(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."

Dan bila aku membaca ayat yang terakhir di page tersebut.. mata aku bergenang.. setelah bertahun-tahun kering..

Serius.. kes tempoh hari benar-benar mengegar iman aku dimana aku hampir menyalahkan takdir. Aku benar-benar lupa betapa kasihnya Allah dan betapa sayang allah pada hambaNya... dan aku tidak mahu menjadi orang itu yang menyalahkan takdir dan tuhan kerana tidak dapat fly.



Alhamdulillah...  berkat doa korg, aku masih lagi disini...



Terima kasih kepada pemberi-pemberi komen yang mahukan aku kembali bersemangat dan minta maaf aku tidak membalas komen-komen korg...

Komen² korg seperti suara-suara semangat dari jauh.. dan ada satu tuh membuatkan aku tergelak kejap di kala aku berduka...


U all got my personal thanks..


and thank you lord for giving me the chance meeting you all..






Simon 'Adam' Malik


Kempunan rendang Si Raja Lumu,

Dayangnya sibuk menganyam ketupat
Berikan nama org diatas mu
Lebih dari kuih tat yg kau dapat

No comments: