Thursday, 30 June 2011

Reveal : Year 2

Assalamualaikum wbt


Year 2 bermula dengan rentapan pokok jahiliyah yang sangat besar yang akarnya sangat-sangat dalam.

Apa benda? ok ok.. Masa memula sampai di Malaysia, hati ini resah gelisah tidak menerima takdir dan jalan yang Allah dah berikan. Dalam sebulan tuh, mmg retaliates habis. Berhari-hari mencurah hati dengan bonda. Kesian bonda, bertambah risau dia.

Namun, di kala kelam kabut dan perasaan tak tenang itu, di hujung minda berkata, 'Rilek bro, kita tempuh je. Kata keras bro!'

So entah macam mana, hati ini pergi ke kedai buku mencari-cari buku yang sesuai. Takdirnya saya jumpa dengna buku Dr Daniel pasal Quran dari teropong saintifik (eh, betul ke tajuk nih?). Niat nak menang Nobel Prize (pergh!!) tuh masih ada lagi masa tuh. So macam nak teroka bidang geo dari kaca mata islam la. Well, islam versi kaca mata saya la, where solat-solat juga.. perangai lebih kurang... (dush)

Tanggal 17 ogos, a day before saya fly balik ke France, Allah rentap satu pokok yang sangat besar di hati ini. Terkejut besar sampai sebulan baru terasa pedihnya. Frust menonggeng weii !!

Again, Allah nak ready kan saya untuk something big. Saya mmg tak sedar sampai lah final year. So saya masa nih banyak berlaku kes tarik-tali, terumbang ambing, takde pendirian macam lalang yang melentok kiri dan kanan.



Kehidupan di Bandar Besançon dan student uni mmg lain. Masa nih, tahap language saya cuma dapat faham apa yang orang cakap. Time lecture saya masih tulis dalam bm or english. Kalau nak express or bebual panjang mmg tak reti. Saya pasti dan bersungguh-sungguh mengelak perbualan yang panjang dan meleret-leret. Maka saya bawa perwatakan pendiam dan laju je berjalan. (Sure korg tengah bantai gelak or muntah hijau sebab tak percaya). Kat France , mereka sangat bangga dengan bahasa mereka dan mereka tidak mahu berbahasa inggeris walaupun mereka mampu.


Buku Dr Danial tuh saya tak habis baca, maka saya bawa ke France. Benda-benda yang dia ulas, sikit sebanyak meniup serba sedikit ruh untuk saya bersabar dengan dugaan sebagai seorang muslim di negara orang. Buku ini juga menggerakkan hati saya untuk mengambil tahu maksud benda yang saya baca dalam al quran. Sebab masa tuh nak mencari-cari ayat-ayat mengenai kuasa Allah terhadap alam dan sains.

Dan semestinya saya rasa best giler-meletup-gempak-habis-tak-ingat, bila ayat yang saya baca tuh, tetiba muncul dalam dewan kuliah as teory or fakta. Tapi, i keep it to myself la tak bincang dengan prof or rakan-rakan lain sebab:
i) saya malas nak bercakap
ii) kesemua prof dan batch geo merupakan atheis dan darwinism

Maka muncullah perkataan 'wotpog' yang ditulis di atas sekeping A4 di sebalik pintu bilik saya di sana. Bila orang tanya, saya sekadar senyum dan cakap, self reminder.




Nak solat mmg susah. Either kitrg rushing balik rumah then naik bas balik gi kelas, or solat dalam kelas kosong. Solat jumaat jangan cerita. Kelas start pukul 130. Selalu jer burn. Bila cuti sekolah, baru rasa best solat jumaat.


Kenapa tak fight tukar timing? Ok.. Kitrg 3 orang dari Colmar adalah Malaysian pertama untuk masuk bandar Besançon sebelum lambakan bakal-bakal cikgu french di campus bandar. Kitrg 3 orang kat Main Campus. So kalau nak diikutkan cuma kitrg 3 orang je orang Malaysia kat Université de Franche Comte.


So semua perangai dan sikap kitrg menjadi perhatian la. Maka 3 orang nak lawan 1 batch orang perancis yang nak balik cepat on friday; mmg kitrg takde suara.


Bagi saya, takper.. Ni negara orang where islam adalah minority. Masa nih saya menghargai detik menjadi seorang muslim. Boleh je saya ambil pendiri peduli-hape-aku dan menanggalkan iman yang dibesarkan secara budaya ini.


Pernah sekali tuh, mmg dah nak cross the border. Pergi tengok fireworks kat London masa new years eve. Siap tanya mmber-mmber apa benda buat kat dalam club malam. Tergerak nak melangkah mmg ada. Astagfirullah. Masa tuh tinggal pintu je yang menjadi pemisah antara diri saya dan dunia serba hitam likat.


Berat sungguh masa tuh. Last-last saya batalkan niat saya. Lalu pada hari yang sama, saya membuka akaun blogger untuk menghamburkan segala perasaan kat situ. Kire buat private diari la. Masa tuh bukan wotpog belum lagi muncul as blog but as reminder sebelum keluar pintu bilik. Maka Wotpog berjaya menyelit menjadi salah satu label untuk blog tuh. (jeng jeng rahsia sudah terbongkar!)


Tarikan towards the light mmg ada gak, cuma rasa half-hearted. Towards darkness lagi banyak dan setiap hari. Cuma, sikap pendiam dan agak tidak bersosial sebab tak mau berbahasa agak menyelamatkan keadaan. Ajakan pergi club setiap kamis malam jumaat mahupun datang lepak umah member sentiasa ada. Tapi dah saya malas nak berbahasa french kan? So lantak pi la.


Lagipun dah biasa melakukan benda secara solo. Sejak sekolah menengah lagi. Dari keluar jenjalan sampai la bab makan. Takde member nak teman makan? Makan solo pun okeeyy ^^


Situasi tarik menarik berterusan sampai bulan akhir bulan 5. Masa tuh ruh semangat baru sudah ditiup. Cuma kefahaman dan hala tuju mungkin tak jelas. Sekadar mencuba area baru la katakan. Masa sekolah dulu mana ada bulatan gembira ke, baca quran ramai-ramai ke, zikir pagi petang ke.. So ini macam opportunity saya la nak merasa 'hidup jadi super baik' bak kata orang. Tapi dah niat dah, bila terasa macam lain macam or, takde hala tuju, terganggu kehidupan normal or dah buhsan angkat kaki cabut je la kan masa tuh.


Maka, apa yang mencantikkan lagi perubahan diri ini dan bagaimana pula saya mengdaptasinya dengan di kalangan masayarakat?

Next episode la pulak...



Simon 'Adam' Malik

6 comments:

Puding Karamel said...

is this the whole 2nd yr in concise form?
ah,menarik
wotpog is a self reminder rupanya, i always wonder jugak

susah nak solat d negara org itu biasa.
tapi susah nak solat di negara sendiri, dan d bawah jajahan org melayu islam sendiri tu yg menjengkelkan sungguh -_-"

nadzwareina said...

oh.. so itu maksud wotpog.. selalu nk tnya tapi asyik terlupa je..

nama simon malik tu asal mana pulak? ^__^

Simon 'Adam' Malik said...

@puding karamel :

yup, versi sangat ringkas kuasa 3.

err.. tak paham last sentence tuh sebenarnya.. Susah tang mana ek?

Simon 'Adam' Malik said...

@raden :

gi kat labels, dalam 2009, bulan february ada post bertajuk 'mana dapat nama?'

perpun, masa tuh stail menulis lain, so kalau offended, sori ek? ^^

nadzwareina said...

mana ada offended adam.. dh baca.. soryla ko nye post yg lepas2 aku xbaca.. blum folow ko lagi time tu :D gmbar yg post2 lama xde plak blur muke ek.. hehe.

tapi serius bila baca tang gelaran sami senyum tu aku tergelak pulak. sory ye ^__^

Simon 'Adam' Malik said...

@raden

ooo.. berusaha jugak ko menyelak satu satu blog aku?? haha..

otw nak blurr kan semua =p