Monday, 13 June 2011

panggilan yang terjawab?

Assalamualaikum wbt

sedang asyik tengok-tengok komen dan balasan komen.. tetiba ada seseorang call.. paling last saya bercakap dengan dia.. raya tahun lepas... Cikgu Tusyen math..

Pada awal perbualan lebih tertumpu arwah Daniel.. Masa tuh cikgu saya nih bebetul berada depan kaabah bila saaya msg dia mengenai hal daniel.. So dia baru balik dan menelefon saya.. entah masuk salah masuk jonction camne, boleh lak keluar soalan yang hangat ditanya pada orang bujang di musim kenduri.

entah macam mana gak, keluar soalan ' awak tahu kan anak cikgu (toooot) suka giler dengan awak?' zass-zass-zass. Kisah lama dah menusuk-nusuk jiwa bagai katana yang dihayung. saya pun jawab 'cikgu.. itu kisah lama kot.. cikgu pun perasan kan masa majlis arituh'... akhirnya saya berjaya mengesamping serangan terakhir dengan penuh cermat...

Tapi boleh pula ,semua cerita dari kiri dan kanan ketika saya menjadi anak murid keluar dari tempayan budu.. Aduh.. orang dah la mood bersedih hati minggu nih.. mengalir pulak luka lama.. cepat! bagi saya morphin dan jahit pendarahan saya!

tapi masa bahagian terakhir perbualan.. cikgu saya nih banyak bagi kata-kata nasihat.. kata kata semangat..kata yang yang menusuk jiwa.. Tau-tau je saya sedang down-ganda-dua.. Nak tau apa yang cikgu saya cakap tetiba? 'Saya nih kan cikgu awak, dan awak tu anak murid saya. Saya dah masak dengan awak dan saya kenal luar dalam hati awak'

Apa yang nak saya katakan kat sini adalah.. sejak dua tiga hari nih, saya terasa down dari segi perasaan.. tak tau apa pasal. Nak kata saya moon-come, saya nih jantan tulen makcik! Just... tetiba down.. tringatkan kisah-kisah silam ketika saya masih lagi menyarung jubah kegelapan... dan juga ketika.. ketika... erm.. tak per.. abaikan..


Point nak cakap kat sini adalah..  Allah seperti hendak memujuk saya menerusi cikgu.. Benar dalam quran menyebut..

Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya, (50:16) 

rasa relieve sikit lepas tamat perbualan dengan cikgu. Feeling better for tomorrow...? InsyaAllah..

p/s : cikgu saya ada cakap, 'Kenapa kamu tak suro saya doa depan kaabah supaya kamu dapat isteri yang baik??' Saya jawab ' Ya Allah cikgu! Takkan la saya nak minta time-time saya tengah bagitau yang Daniel meninggal?? tak kene tempat!' (peluh.. ini adalah gurauan kasar anak murid dan cikgu, sila jangan ambil teladan)

 Simon 'Adam' Malik

4 comments:

Anonymous said...

nah morphin -.-

alfatihah arwah Daniel.

puding karamel said...

eh?
adakah ini konklusi JUMP?
*blur kejap*

Simon 'Adam' Malik said...

@anonymous : thx.. ternyata anda bukan doktor. (ye ye je)

Simon 'Adam' Malik said...

@puding karamel : eh, bukan! bukan! Nih selingan, yang tetiba nak tulis.. konklusi akan naik dalam beberapa jam lagi. thx