Saturday, 18 June 2011

Kehadapan Tuanku Ayahanda..

Assalamualaikum wbt

Tuanku Ayahanda atau lebih mesra dipanggil 'apak' dikalangan kami, empunya kisah tersendiri dengan diri saya.

Dulu masa saya kecik², around tengahari apak pasti akan balik makan tengahari setelah di waktu paginya dia mencabut gigi orang di hospital gomen berdekatan. Lepas makan, sure nampak dia tidur.. So sekali tuh, masa tadika, perlu tulis 'About my dad'. Saya dengan penuh rileks dan bersahaja menulis, 'Hobi bapa saya adalah tidur'.. wahaha~ Dah besar baru tahu kenapa apak mengambil waktu untuk melelapkan mata time tengahari.

Masa kecik², selalu juga menendang bola dengan apak, walaupun apak bukan lah kipas-susah-mati sukan nih. Masa kecik² main ikut flow je bola nih.. Asyik kena jadi keeper je.; malas dah.. Bila dah berkecimpung dengan arena bola-bakul (basketball), pernah juga la duel dengan apak. hee.. Sekali je, lepas tuh dah tak nak dah..hee..

Selain duel benda fizikal, selalu juga duel mental dengan apak. Dari kecik sampai la nak terbang ke France, seminggu at least sekali mesti berentap Chess dengan apak. Tak suka lawan dengan dia, sebab kalau kalah mesti kena gelak evil dengan apak.. Benci dan sadis sungguh.. Tapi nak buat camne, sebelum merampas tahkta Taiko Chess dari En Adi, kena la lawan naib juaranya dulu..

Apak mendidik kitrg.. Word yang mudah.. Keras. No no! Bukan fizikal, tapi psyko dan pressure. Kire macam stail singa campak anak dier kat tebing jurang, dan suruh naik tapi hanya guna kuasa mental. ahaha!! Tapi satu benda yang saya rasa saya sangat terhutang budi dengan apak adalah, cara dia mendidik kami camne nak jadi ekonomi handalan sejak dari kecil lagi...

Actually, apak adalah sorg yang memiliki otak economics, angka, saham, graf dan segala macam benda yang Inche Gabbana selalu mengadap. Tanya je, hujung jari dia je... Belum lagi bab peta dan cari jalan. Baginda bonda begitu konfiden sekali dengan apak kalau nak pergi ke tempat yang tak pernah pergi. Tak perlu GPS, sebab apak adalah walking GPS, teleskop hubble, land satelite, piring astro dan macam-macam lagi..

Tapi kerja sebenar dia adalah tukang repair rahang orang kalau pecah kemalangan ke.. gigi tahap hancur gaban ke.. dan seangkatan dengannya. Kehidupan On Call dia mmg tak yah cerita la.

Despite macam mana sekali pun, apak tetap apak kami.

So, rasanya aku belum lambat nak wish apak aku.. (macam dia baca blog aku) dan juga bapa-bapa dan juga 'bapa-bapa' bulatan gembira di luar sana, Selamat Hari Bapa!! (amaran : Bapa ayam tidak tergolong dengan mana-mana bahagian tadi)

Saya dari tahun ke tahun nak share video yang chumel kat bawah nih. So, I save it untuk Father's Day. Suka lirik dia sebab dicipta dari perspektif budak umur lima tahun. Seriyes saya jatuh cintan bergolek-golek bila terdengar lagu nih.  Enjoy~



Walaupun saya tahu Tuanku Ayahanda mmg tak bukak blog saya yang picisan ni, tapi saya still nak wish gak.. Mana tau tetiba dia bukak kan? hee~


HAPPY FATHER'S DAY



Simon 'Adam' Malik

No comments: