Saturday, 11 June 2011

JUMP! : Day 6 ( In memory of...)

Assalamualaikum wbt

Satu nasihat-kawan hendak saya beri. Pastikan timing seharian anda tidak anda ubah walaupun waktu cuti.
So kalau dah elok-elok bangun pukul 530, sila bangun pukul 530. kalau tak, bila anda kembali pada jadual asal, anda dah susah nak bangun pukl 530.
Terjadi pada saya? ye. Bukan yang negative part, but positif part la. hehe.

Hari ini saya akan bertemu dengan family saya di destinasi  yang seterusnya. Diorg dalam perjalanan dari Ipoh. Anak diaorg yang sorg nih memandai-memandai jalan dulu dan meet up at final destination.



Sebelum naik bas, yang frekuensinya setengah jam satu dan harga tiket hanya 9,9hengget, mak cik saya membawa saya pergi makan roti-jala kuah durian. hehe.. Jalaan kat kedai nih begitu halus dan rangup sekali bila dikunyah. Kuah kari diorg pun mantap yang menyentap injap jantung.

Perjalanan dalam satu jam setengah, dan saya pun duduk kat tepi jalan menunggu family saya mengutip saya ( baca : pick up)

So pergi mana saya nih? Biar gambar-gambar kat bawah memberi bayangan dan gambaran destinasi yang seterusnya.












ya betul!! Saya join family saya di Pulau Pinang!

Well, kenalah juga tunaikan hak diorg kan? Dah spend time dengan warga-warga riang, kenalah juga spend time dengan family juga. Rasa macam nak sepak je kalau ada yang kata 'ada program family.. hissh.. rasa tak best sungguh diorg kacau kehadiran ke konferens/bulatan riang'. Bukan apa, sampai bila nak bagi diorg tak faham pendirian kita.... Its true, agak penat bila kita terpaksa buat kage bunshin (shadow clone) untuk membolehkan kita berada dia dua tempat dalam satu masa.. Tapi itu adalah harga awal yang kita sendiri terpaksa bayar dalam kita nak kasi family kita faham..

Nnti post lain la tulis pasal hal nih..budget post dibaca oleh ramai orang....

Bonda mahu melawat Bukit bendera yang dia katakan sudah 20 tahun dia tak pergi. ooh yeeh! Paling last diorg pegi, masa tuh separuh dari saya dalam mak saya, dan separuh lagi dalam bapak saya. er.. faham ke?









feast your eye para engineer sekalian.


Sekali lagi, elakkan tempat tumpuan pelancong ketika cuti sekolah kalau anda malas hendak beratur panjang. Tapi kekadangkan kalau beratur dua org, boleh borak sampai tak hengat dunia alih-alih dah sampai depan kaunter! secara tak langsung masa kualiti terlabur di situ.. Oh ye, bila ke tempat tumpuan pelancong, pastikan bawak MyCard dan student card kalau ada. Kalau tak anda kena charge normal price.. yang saya rasa tak munasabah langsung.





Nampak bandar Penang


Ada tempat makan kat atas.

ABC istimewa (baca : Special Mixed-ice.. eh? betul ke nih?)



Kat atas saya terperasan sesuatu kat atas nih.. ada juga kuil hindu kat seblah masjid.. Otak saya yang serba tak reti nak duduk diam nih cakap, biasanya mana-mana religion pasti akan cuba bina tempat ibadat kat tempat-tempat tinggi. Nak mudah menggapai langit kot.. kecuali beberapa tokong kat ipoh yang boleh duk pula dalam gua..

Bab menggapai langit tuh kan.. actually kita umat islam boleh je buat walaupun dalam rumah, minimum 5 kali sehari. Perintah wajib solat, Rasullullah ambil secara direct dari Allah. Penghubung-berkelajuan-tinggi-kalah-unifi diantara hamba dan Allah dari bumi. Kalau buat tinggi-tinggi.. menyusahkan orang dari bawah nak pergi naik atas adalah.. (peluh..)

Bila nak turun, around pukul 2 gituh, saya menerima sms dari seorang kenalan. Shocking.. Semua happinesss dari makan abc tadi terus lenyap hilang macam biskut chipsmore. Saya rasa masa tuh gak saya nak balik.

Apakan daya.. masa dengan family perlu saya teruskan.. kalau saya balik drive sendiri pun, belum tentu dapat kejar.. So pengalaman hari ke 6 nnti saya ceritakan dalam hari ke-7. nnti tak kena mood..

sekian..

*******

Dia bukan kawan sekolah. Saya kenal dia pun masa Tusyen math di salah sebuah rumah di Taman sri Andalas. Masa form 4, dia banyak duduk di sebelah kiri saya memandangkan saya duduk paling kanan hujung untuk senang mencapai basikal bila pulang.

Form 5, dia selalu duduk di sebelah kanan saya. Sebab saya dah memandai duduk kat tengah. Selain dari bersaing siapa cepat siapkan math, kitrg selalu fight, sapa dapat bermain pen dengan jari paling pantas dan paling lawa acrobatik. (ala.. yang duk pusing² / flip pen kat celah jari tuh..). Di kala ini, baru saya tahu yang dia anak kawan bonda.

Tamat spm, saya terputus hubungan dengan dia. Cuma kadang-kala rezeki terjumpa dengan dia masa solat jumaat bila balik summer. 

Kami tak pernah lepak mamak sama-sama, mahupun saya belanja dia. Masa raya tahun lepas, saya ada ajak dia serbu rumah cikgu tusyen math. Dapat la borak dengan dia. Dia seorang yang berbahasa lembut, percakapannya teratur. Kemudian sebulan lebih lepas tuh, saya terserempak dgnnya di tingkat 3 JJ bukit tinggi klang selepas saya tamat shift ptg kerja di Big Apple.

Itu lah kali terakhir saya berjumpa dengan arwah.

Dia meninggal akibat pendarahan otak kerana kemalangan. Benar orang kata, bila dah hilang baru nak kerindu-rinduan.

Tapi bukan itu yang menyebabkan hati saya berbekas. Tapi kejadian kemalangan, tempat arwah meninggal, merupakan tempat saya lalu lalang sehari-hari. Saya super terkilan sebab saya kat Penang.. teringin saya nak iring arwah sampai melaka...

Macam mana saya nak sampaikan perasaan ini pada anda... ok.. Katakan anda doktor yang berkhidmat di sebuah hospital. Takdirnya pada suatu hari, anda berjaya tidak mendapat on call bulan itu dan anda pun keluar bercuti di tempat yang jauh.

Sampai di tempat percutian, seorang sahabat anda yang rapat kemalangan bebetul di simpang traffic light nak masuk hospital tuh, dan dirawat di unit ICU di mana unit itu bebetul berada di sebelah department anda. Bila anda dapat sms, for sure anda akan terfikir.. family dia takde kat hospital.. nak buat suprise visit aku ke?
Akhirnya dia pulang pada Allah, dan kebumikan di kampung halamannya.

Anda rasa terkilan/melepas bukan? Jika anda tak cuti, at least anda boleh iringi arwah walau masa tuh tangan kita penuh dengan kes-kes patient. Bila anda balik, for sure anda akan terbayang-bayang, perasaan melepas ini lebih hebat dari terlepas train nak pergi konferens riang.

Sedih.. Saya tak sempat nak berkongsi kegembiraan dan mengajak ke bulatan riang-ria dengan arwah..

Ya Allah kau ampunilah dosa  Ahmad Danial b Syamsul Bahri, Kau cucurilah rahmat ke atas rohnya, mudahkanlah dia ke syurga dan tempatkan dia diantara orang-orang yang soleh..amin..

al-fatihah..



Simon 'Adam' Malik

No comments: