Monday, 16 May 2011

Kisah lama berulang tayang

Assalamualaikum wbt


Bulan may.. Bulan yang penuh dengan sambutan sana dan sini. Percaya atau tidak, di France sambutan yang selalu diiringi dengan coklat, bunga, kad ucapan, (kadang kala sabun buku), persembahan dari murid dan jamuan; tidak diadakan?

 TAPI profession yang dikira antara yang tertua, sangat-sangat diperlukan walau diceruk mana sekalipun dan dibayar dengan harga tidak setimpal dengan pengorbanan ini, telah menempah satu hari dalam 365hari untuk kita ucapkan tanda terima kasih kepada guru. Kebanyakan negara buat 1 hari dan dicutikan hari tersebut. Di US kalau tak silap, diorg ada Teacher's Appreaciating Week. pergh! Seminggu tuh!

Ok. Definition guys.

Guru, cikgu, teacher, mu'alim, professeur (french) merujuk kepada satu manusia yang tugasnya mendidik dan memberikan ilmu dan bimbingan. Kalau ikut japanese, yang kita pakai sensei, tahap dia dah tahap orang tabik tahap gaban sebab doktor pun diorang panggil sensei!

Maka gaji guru pun sepatutnya semahal cam gaji doktor.. (Ahahaha!! guran aje noh? ^^ )

credit



Dikala anda mengadap entry saya yang agak-agak celaru dan boleh tahan bosan ini, saya ada satu soalan. Soalan ini diajukan kepada saya oleh Guru Displin MRSM Beseri di kafe semasa saya melawat abang saya
zaman tuk kaduk dulu..



Do you still remember your class teacher's name when you were standard 1'


Membulat biji mata saya masa tuh! Serius! Padahal masa tuh belum masuk lagi sekolah menengah. Balik tuh terus saya hafal nama-nama cikgu kelas saya. ahaha.. padahal tak payah hafal pun sebab anda ke sekolah dengan niat untuk membiarkan diri anda diterangi oleh didikan guru-guru anda bukan? (ke ada yg kene paksa gi sekolah sebab tiap-tiap isnin sakit perut?) Maka soalan ini saya ajukan pada anda. ehehehe.. tak payah submit jawapan sebab anda tahu sendiri.

6 tahun di SRK La Salle... sememangnya best tahap tak terzahir melalui kata-kata. Walaupun ada peristiwa pahit di kiri dan kanan, tapi kenangan bersama guru yang sedaya upaya mengajar dan mendidik kanak-kanak yang ketika itu masih belum reti nak gosok baju, adalah satu yang........ hah kan saya dah kata tak terzahir melalui kata-kata =p

Perasan atau tidak yang semasa di sekolah rendah, itulah paling banyak kita kena rotan, diri atas kerusi, denda berdiri depan perhimpunan, telinga dipiat, dan dimarahi tahap petala 18. Kan? Kan? aha... sebab masa itu kita masih lagi hanif, atau innocent. Masih belum tau mana baik buruk. Kesakitan itu sekejap dan pengajarannya kita bawa sampai la nih!

Kalau zaman pok mok kita, jangan cerita la ke'brutal'an zaman sekolah dulu. Kalau zaman sekarang, ada je apa-apa kes berkaitan dengan murid, guru sekolah yang kena. Zaman dulu, kat sekolah kena rotan, balik rumah pun kena rotan. Saya ingat lagi ayat keramat yang mak saya pernah cakap dengan cikgu kelas darjah  1 masa first day,

'Cikgu, ambillah anak saya ni, didik macam anak sendiri. Asalkan tak cacat atau buta.

Mana tak cuak bila dengar. Ahaha.. Brutalis maximus betul.

Bila dah masuk darjah 6, kadar denda takde la banyak. Kan saya nih budak baik dan dengar cakap? ahahaha~ Tapi serius best bila cikgu-cikgu veteran masuk kelas ganti. Ada je cerita-cerita kelakar dan membawa pengajaran dikala kitrg nak step into the next level.

5 tahun di Sekolah menengah, jangan cerita. Walaupun terletak hanya disebelah sekolah rendah dan menggunakan padang yang sama, ia bukan suatu perkara yang oleh dinilai, bahkan guna kaedah pembezaan pun nilainya tidak tertakrif. kalau kira guna kalkulator, keluar syntax error. (ahaha!!)

Guru, profession yg dijulang tinggi sebab mendidik


Kini.. guru mendidik dikatakan mendera, guru menasihati tumbukan pula diberi... sedehnya... serius sedeh.. Rasanya tak jauh pun jarak batch 88 dengan batch yg muda-muda sekarang. Berikan macam-macam gelaran, sekolah prestasi tinggi, sekolah bestari.. tapi lupa yang setiap manusia berbeza tahap pemikiran. Oh kapitalisme dalam pendidikan, yang mana pandai dijulang, diangkat, yang mana bengap tak dipandang..

Emo? A bit.. Saya datang dari sekolah yang tak pernah dalam spm lulus 100%. Maka bergaul dengan segenap lapis masyarakat.. yang tak mandi.. yang baju tak pernah basuh.. yang hari-hari minta 50sen.. tak lupa juga yang dompet sentiasa berisi kertas merah.. yang skema dan yang laughing-out-loud. Kedudukan sekolah saya.. sebelah sekolah jenis kebangsaan cina.. tak sampai 10 rangkak, sekolah tengku ampuan rahimah (sekolah normal) dan saya? Sekolah separa bantuan modal sebab bukan atas tanah gomen.

Guru-guru tetap sama.. diberikan oleh kementerian untuk mendidik kami. Namun hanya yang bebetul rasa sayang nak mendidik anak bangsa sahaja yang survive sekolah kami.. hasilnya. Kami. 'The Vanguards and Knights that wield the shield of green and white'.Result? We still manage menjadi manusia, bukan parasit.  Apa guna belajar tinggi², tapi hatinya tidak cekal, tidak teguh menghadapi rasuah, kejutan budaya reality danhati sentiasa ada rasa waswas dan bersangka buruk dengan orang lain.



Saya mmg nak angkat bakul sekolah saya. Bahkan saya pernah nak sekolah anak saya kat sana sebab nak biar dia merasa reality.

Tapi... bila kala saya melihat berita-berita sadis diantara guru dan pelajar.. pada mulanya saya tak percaya.. bila saya pulang ke sekolah.. air mata saya mengalir laju melihat. Saya batalkan niat saya..Curahan hati para guru yang pernah mendidk saya amat-amat menyayat hati.. lebih menyayat hati dari kisah sinetron dan cerekarama buatan manusia..


Aku berkecil hati dengan sekumpulan pelajar ini..kalau tak mahu menghormati aku sebagai guru..hormati aku sebagai sedara sebangsa dan seagama.."Saya menyampaikan ilmu agama..mencegah kemungkaran, menyuruh kepada kebaikan..tapi..dipandang sepi oleh kamu... (luahan hati seorang guru dari sekolah saya via fb)


Biar pun kami tak siap kerja sekolah, ponteng kelas, tak berpakaian kemas, tak dapat markah yang baik, cakap kasar dan makian antara kami mcm satu permainan, kami tetap menghargai dan sanjung posisi sebagai seorang guru.

Kalau bukan kegigihan, kesanggupan, tak tidak putus asa guru ke atas kami, kami bukan seperti sekarang. Kalau bukan bebelan, air liur dan tengkingan guru ke atas kami, kami semestinya tak survive dunia yang penuh penipuan.

Kenapa profession menjadi seorang pendidik tidak lagi dipandang noble? Oh, kerjannya banyak.. borang itu kena isi, buku itu kena isi, mesyuarat itu.. kursus ini.. ko kurikulum sekolah.. Kadang kala kerja bukan mendidik lebih banyak.. maka akhirnya terjadilah situasi.. mendidik menjadi mengajar.. (hah? faham tak? )

Maka bila jadi guru, jangan la kita menjadi ketam yang tak pass nak berjalan dengan betul tetiba nak mengajar jalan or jadi cikgu yang kencing sambil berlari dihadapan pelajar-pelajar yang sedang berdiri kencing. (sori, ayat ganazz)



Sebelum saya akhiri, saya nak ucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada guru yang pernah mendidik saya dari saya kasut saiz 3 sampai sampai kasut saya bersaiz 10! Serius.. saya tak tau camne nak balas jasa diorg.. sebab saya letak kedudukan diorg macam parents saya sendiri..

walaupun  saya tau, takde seorang cikgu saya yang akan baca entry nih, saya tetap nak 'shout-out da Appreciatin'

SELAMAT HARI GURU!!!

wallahualam


p/s : nak tau kenapa saya obses dengan sekolah saya? boleh baca 'a shield of green and white'

No comments: