Tuesday, 10 May 2011

Hari ini dalam sejarah

Assalamualaikum wbt

Bangun pagi ini cam hari-hari biasa. Cuma diri tiba-tiba terbangun walaupun alarm (iaitu handset) tertinggal dalam kereta.

Pun macam rutin-rutin seharian, biasa.. air bancuh 3in1 untuk breakfast dan sekeping dua roti.

Masuk je kereta, bila bukak handset.. sudah mula merasai sedikit kelainan... patutnya pagi ini auto-publish satu post.. tapi mlm tadi diset draf kembali sebab macam terlalu personal.. tak per lah.. sok lusa publish insyaAllah.

Hari ini merupakan hari ulangtahun wotpog ke-3. So kirenya selepas ini wotpog sudah masuk tahun yang keempat. weee~~ tepuk! tepuk!



Saya pernah sekali dua membandingkan posting dulu dan sekarang. Banyak perbezaan. Baju yakni skin templete entah berapa kali tukar. Dari background asyik warna coklat sampai la ke warna ala-ala langit ini ^^

Hari ini juga ada satu peristiwa yang membuatkan saya berfikir panjang. Saya sedang duduk termangu dalam masjid, tiba-tiba ada rombongan sekolah rendah menumpang solat di masjid. Bila tengok gelagat diorg rasa nak marah ada, rasa kelakar pun ada. Haha.. kids.. tak boleh salahkan mereka. Mereka budak baru belajar. Kalau tersalah jolok cempedak terambil nangka, salah tukang ajar la kan? ^^

Bila dilihat kembali. Banyak juga kekurangan dan kekhilafan diri.. Kurang matang, masih lagi perlukan bimbingan dari orang yang lebih tahu, tidak fokus dan sebagainya. Yang mana sudah lama mengenali saya, amacam? saya ada perubahan tak? Hahaha.. mungkin di mata korg saya masih lagi tak berubah kot? ^^

Saya juga terfikir.. manusia lahir dengan izinNya fitrahnya adalah hamba yang patuh.. namun setelah sekian lama, ada yang masih islam dan tak kurangnyer menjadi bukan islam (64:2).. Alhamdulillah, masih belum ditarik keimanan dalam dada ini sepanjang saya sebagai penulis wotpog.

credit


Hari ini saya banyak travel. Dari kilang besi ke kilang besi. Dari kedai hardware ke kedai hardware mencari quotation harga barang-barang untuk projek yang seterusnya. Walaupun pengembaraan diakhiri dengan 'Lu dtg esok la,itu kilang sudah mau balik dah'.. masa ni, baru 430 ptg.. hati tetap tersenyum. XD


Hari ini.. saya tersenyum. Duit claim sijil dah masuk.. (tapi gaji still tak dapat).. video semalam cuma perlukan sedikit touch up sahaja.. saya dapat sambung keje sampai akhir bulan 8 dan PolyEthelyne tak payah book, beli je terus tadi.. oh ye.. saya juga tersenyum membaca sms sms yang masuk sejak pagi tadi.

Hari ini juga hari ulang tahun kelahiran orang yang saya kenal sejak sekolah rendah. Adam Rahmat... dan Dickson Ng...  Oh ye, prof jemputan yang kat UM juga berkongsi ulang tahun hari ini. Bila dijenguk dalam wikipedia.. banyak juga yang lahir dan banyak juga yang mati pada 10 mei. tidak kurang juga dengan peristiwa-peristiwa bersejarah pada hari ini.

Inilah kita sehari-hari.. Masa datang dan pergi.. Semalam ada sejarah yang mengajar... Esok adalah pengembaraan.. Tapi hari ini adalah anugerah dari tuhan.. Sebab kenapa? Sebab Dia memberikan 'chan' sekali lagi untuk kita menghirup oksigen, menatap muka ibu dan rakan-rakan, merasa ayam bakar, tersengguk-sengukk di kuliah, bergurau senda dengan orang-orang yg tersayang..

24jam.. pendek sahaja. Esok 24 jam juga. itu lah masa berlaku sampai kita ke liang lahad. 24jam sebenarnya sangat berharga.. peluang utk kita belajar benda baru, peluang utk kita perbetulkan kesalahan kita, peluang utk kita meminta maaf dengan orang lain, peluang utk kita menundukkan ego, peluang utk bertaubat dan memperbetulkan niat dan azam. 'Hari ini sungguh buhsan' tidak patutnya wujud dalam hati manusia!


awat sayu sangat post hari ini..;?

wallahualam


p/s : tahun lepas, pada hari ini ada orang sanggup makan kek sempena hari ini. tahun ini agak2 ada tak?

No comments: