Monday, 25 April 2011

oh? Mengapakah?? AAaaaaAA!! sungguh tak percaya??!!

Assalamualaikum wbt


Oh?

bila saya pulang dari bertemu dengan adik-adik di Bukit Canggang, masuk sahaja saya ke rumah akak; saya macam... 'Oh?' melihat satu pemandangan yang saya jarang nampak. Kemudian saya beredar ke bilik untuk meletakkan barang-barang kemudian keluar semula ke ruang tamu.

'apakah rancangan ini?' tetiba tanya sebab pemandangan di mana akak dan abang ipar begitu tercogoh dan fokus depan tv amat jarang ssekali.



'Masterchef Final'



Mengapakah?

Hati melonjak kejap. Masterchef??? dah final dah ke?

Saya pun terus duduk bersila atas carpet mengadap tv juga. Saya memang tak dapat tengok tv siries nih setiap minggu. Yang saya sempat tengok adalah preliminaries dan challenge night. then saya tak dapat tengok sampai la nih.

 'Whitney dengan David Miller. Kau tau tak dam, Whitney tadi terjatuhkan ayam dier'


Whitney??? 

melonjak jantung serta perut-perutku sekali



AAaaaaAA!!!

Sungguh tak percaya!!! Saya ingat lagi, masa preliminary, Inche Ramsey cam tak bagi dia masuk sebab dia muda lagi. takut tak tahan pressure. 22 tahun kot!! (masuk tahun nih 23... jap... sama umor cam saya!!!!). tapi bincang-bincang, dia dapat rezeki untuk berentap juga.

Alih-alih, hari ini saya melihat (padahal siaran sebenar bulan sept dulu), dia sudah berada di final!! melonjak hati saya jap (eheh.. entah sejak hari preliminary tuh saya cam support dia.. walaupun hny tgk dua kali je sebelom nih.. jangan maree~)


sungguh tak percaya??!!

Whitney beraksi di dapur (credit)
Whitney yang berasal dari selatan US, dilahirkan di dalam sebuah family-oriented dan.. dan.. boleh saya tak nak cerita panjang? nak mengelakkan anda berfikir yang bukan-bukan. (sila muntah hijau)

memang saya respect dengan dia punya determination. Ayam dah jatuh bergolek, tapi still nak go-on n fight. Gadis kampung je kot tapi creative bila memasak, sangat² berbakat dalam mengubah masakan, suka bring-it-to-the-next-level.. Simple.. berwajah chumel... eh.. ? eh..? saya hanya memuji makhluk ciptaan tuhan ye? (sila muntah hijau buat kali kedua)

Maka hari ini, saya menyaksikan dia menjuarai title Masterchef itu. Happy kot bila tengok orang yang kita sokong menang. dan kemenangan dia membuatkan saya ingin menulis sesuatu.


Semua orang empunya bakat


tak kisah la masak ke.. amik gambar ke.. menulis ke.. edit gambar ke.. bercakap ke... Saya percaya, setiap satu bakat dalam dunia ini sebenarnya encoded dalam genetik manusia.  Bergantung pada kecepatan ia ter'trigger' dan constant training and polishing.

Pernah tengok cerita ratatouille? Seekor tikus yang boleh masak? jeng jeng jeng.. idea kat situ adalah, semua orang boleh memasak.

Maka saya nak katakan di sini adalah.. semua orang empunya bakat mereka yang tersendiri. Saya yakin, bakat anugerah ilahi itu Allah bagi untuk kita mesti ada reason kita dapat cepat berbanding dengan bakat bakat lain.

Dalam seni memikat hati dan citarasa manusia, ia tiada black and white. Masing-masing empunya gaya dan stail yo! Yang penting, kita gunakan habis-habisan untuk menyampaikan apa yang kita rasa Sebelum beralah dan kata ' I cant', baik anda redah sungguh-sungguh, belajar dengan orang yang sudah master dan kemudian baru decide 'i cant' or ' i dont want'.


Peace~


Trivia benda makan dari Masterchef² ku di hati 

(benda² nih sudah menjadi sangat rare nak dapat... atau takkan dapat sampai bila²)


  • Nasi Ayam dan Nasi Beryani gam by Arwah chik ara
  • Tart nenas gulung by Bondaku terchenta
  • Kek lumut by seorang kenalan di France (kalau anda lalu blog nih, postkan bleh? =p )
  • Boneless lemon chicken by Aidan Wayne
  • Pizza dan Nasi Pillaf by Amir Muhsin
  • Satay by Warga Besac
  • Air paip Besançon... eh? nih by Allah Swt!! ^^

wallahualam

No comments: