Tuesday, 23 June 2009

The Farewell

ehsan kawan

Final day : 13 Mei 09


setelah kami bersengkang mata menyiapkan report malam tadi, tugasan kami seterusnya adalah utk membersih dan mengemas rumah.

penat tak penat, kalau dah nama tanggungjawab, ia perlu dilaksanakan 100 peratus berkualiti

utk last entry cerita panjang nih, aku rasa tak perlu berjela² aku perlu membebel. biar la 'teasers and facts' menghiasi entry terakhir cerita panjang: A tale from Rouffiac.


kami bertolak pulang pada pukul 8 pagi dan prof sengaja lalu di laluan Gorge de Bugamus. sengaja nk preview stage akan datang kepada kami.

aku tergamam masa melalui kawasan ini. dah macam satu lagi dunia yg berlainan..

yg macam mana tuh? tunggu next year punya cerita panjang.. ngehehehe..
Teasers and Facts

  • sepanjang stage nih, aku jumpa sekali jer nasi. selebihnya adalah regim fran├žais. alhamdulillah perut tak meragam
  • promo kami mahupun prof akan membanjiri 'hot spot' di Rouffiac utk calling² org, biasanya time² nk makan. sbb kat satu tuh jer, ada line tepon
  • lunch aku sepanjang stage adalah sandwich semata.
  • Anthgony Gille kehilangan hammer pada awal stage dan menjumpainya pada hari terakhir. hammer dier nk ikut gi stage tapi tak mau ketuk batu.
  • warga Trillol hebat dalam Ricochet (baling batu skip atas air)
  • Mikael adalah seorg ahli Speology (sains of exploring caves). so dier yg bnyk tunjuk ajar kitrg masa rock climbing tanpa tali itu hari
  • Matthieu sama umur ngan aku, aku ingtkan lagi tua!
  • Jeremy Torche budak lompat rupanya (muda dua tahun).. tapi skill memandunya mengalahkan aku
  • Maxime byk tolong aku masa aku tgh buat rapprort, kalau tak agak terkapai² gak la aku
  • aku pernah niat nk solat atas bumbung Trillol memandangkan boleh dipanjat, utk fadhu isyak dan maghrib. tapi cancel sbb mlm kat Trillol mmg pitch black kat luar.
  • Purata kereta yg lalu depan Trillol sepanjang kami stage adalah 3 buah semggu.
  • dalam entry 'Way up High', gambar kedua terakhir (tgh turun tngga), diambil sebaik sahaja sebelum aku jatuh. naseb baik ada tali utk berpaut. kalau tak dah berguling² sampai bawah.

nk tau brapa jauh Trillol ngan Rouffiac? pekan kecik kat bawah tuh Rouffiac, n kalau perasan belah kanan atas, ada ladang bentuk cam roket, itu Trillol. hehe


nmpk ada banjaran kecik memanjang kat tetgh, yg mengapit hutan pin bersama tebing curam?? we were somewhere one of the peaks masa memanjat peyreperteuse.. (ehsan kawan)



kat blakang fountain inilah aku solat pada mlm 'White night' (ehsan kawan)




ALHAMDULILLAH... TAMAT JUGA AKHIRNYA....





selesai...

4 comments:

fanramli said...

salam

wahhhh. perempuan ada 9 org je ke. dorang mesti tough.

mcm aku. huahua.

eh, cam seronok je kalau dpt solat atas bumbung tu.

skali kantoi, ko penah jatuh. aku igtkan sepanjang stage ko tak jatuh. huiish.

gila bahaya.
aku rasa nak balik klang report kat mak ko.

HAHA.
dengki.

tgk ko seronok.

Simon Malik said...

wasalam

erm.. actually ada 8 jer kot, yg satu tuh prof.

tough? yup yup, sorg tuhwakil kayak utk france

aku jatuh 2 kali kot masa stage nih, skali lagi dalam semak samun berduri, eheh

haha, mak aku tau yg aku jatuh nih, tapi mak aku tak tau yg aku rock climbing tanpa tali, ngehehhe

yup yup, i like. the riskier the better. tuh yg aku seronok tuh buat outdooring nih. ^^

Puding Karamel said...

interesting
pengalaman yang sangat menarik

tapi kurang faham
kenapa susah betul nak solat depan mereka? sensitiviti keagamaan?

sekali ni je outdooring semasa study?bukan geo banyak outdoor ke?

Simon 'Adam' Malik said...

@puding karamel

di france sebenarnya tidak boleh dipraktiskan ibadah di luar tempat ibadah spt church or masjid, if not kalau org report boleh kena tindakan.

masa nih, mmg rasa takut nk solat depan mereka sebab isu keagamaan lah, dan kelemahah diri di manatahap french yg masih merangkak nak terang secara tpt..

T^T

bnyk je outdoor, tapi tak tertulis. pernah gak tulis² dulu, pembaca jadi pening kepala sebab tulis syok sendiri. hehe..

semuanya di kumpulkan dalam label 'Cari batu adventure'