Sunday, 21 December 2008

Semester 3 report

salam

pada tahun ini, saya memulakan semester 3 saya pada 8 september 2008 di Universite de Franche-Comte. Kami yg mengambil mention, Terre et Environment berjumlah lebih kurang 50 org keseluruhannya. apa yg saya perasan, ada bebearpa org yg repeat, 2 org dr bandar lain, sorg yg tukar course setelah dapat master chemistry,dan bakinya kawan2 yg saya pernah nampak ketika semester 2.

Ada lebih kurang 7 subject yg dipelajari utk Sem 3.
  1. Carthographie
  2. Minéralogie
  3. Physiques
  4. Géochimie (Geochemistry)
  5. Chime (Chemistry)
  6. Anglais (English)
  7. Atelier Project Professionelle
Sujet Carthographie terbahagian pada 2 bahagian:

  • Sortie Terrain: Kami keluar menkaji structure kawasan, amik spesimen batu dan buat Report. Markah report dibawa terus utk Markah Exam. ada dlm 3-4 kali keluar cari batu..
  • Carte Geologique: Dalam kelas, kaji structure kawasan berdasarkan pemerhatian map, buat Coupe geologique etc.. Tiada exam besar, markah diambil stiap kali kelas.


Minéralogie terbahagi kpd 2 bahagian juga:

  • Cristallographie: bahagian ni kami belajar mengenali mineral secara teori berdasarkan ciri² sesuatu structure cristal, cara mengira ukuran dan susunan atom yg membolehkan kita identify mineral yg dikaji, adakah satu mineral baru or sudah lama wujud. Kami juga ada mempelajari Projection Stereographique (yg ini memerlukan imaginasi yg tinggi). Bahagian ini ada 2 exam kecik dan 1 exam besar.
  • Pratical: Kelas di dalam lab, kmi mempelajari mineral² keluarga silicate, dan beberapa keluarga phosphate serta oxydes. setiap kelas hampir 3 jam, dan kami belajar mengenali setiap mineral secara macroscopique dan microscopique( polaroid light & non-polaroid light). jadi kiranya kami sentiasa menggunakan microscope setiap kali permbelajaran. kemahiran melukis juga diasah semasa practikal ini. selepas memngenali mineral, dgn ilmu² tersebut kami mempelajari batu² magmatique, jenis² batu magmatique, mineral² yg terkandung dalam setiap jenis batu, dan bagaimana mengenal pasti mereka. Bahagian praktikal ada 2 exam kecil dan 1 exam besar. kelas terkahir kami diakhiri dgn lawatan ke makmal membuat slide batu. facinated gak la tgk053


Pemberat Minéralogie adalah 6, iaitu yg paling besar


Physiques pula terbahagi kepada 3 topic. Physiques juga ada praktikal dan hampir 30% markah diambil dari lab report. pada sem 3 kami perlu membuat 4 experiment fizik, 1 berkaitan dgn bendalir, 1 berkaitan dgn haba dan 2 berkaitan dgn moment du force.

  • Topic 1 --> Mécanique du fluide. Topic yg paling besar, kami belajar semua mengenai ciri² bendalir, teori tekanan air, teori bernoulli, archimedes dan sebagainya. Prof dalam kuliah siap membawa alatan utk menunjukkan experiment mudah. topic yg paling aku suka XD. Cecair atau bendalir yg sehari² disekeliling kehidupan kita banyak menyimpan rahsia. Byk penciptaan dan inovasi dalam hidup kita, kita sentiasa terlepas pandang akan pengajarannya.. pembinaan empangan, sistem pengairan, oil pipe-line dan sebagainya mempunyai cerita mereka tersendiri. apakah kita sebagai manusia yg mencipta semua ini boleh berasa megah dan sombong terhadap maha pencipta dgn hasil inovasi mereka?
  • Topic 2 --> Thermodynamique. mengenali haba dgn lebih baik. amat berguna bagi mereka yg tinggal di kawasan² sejuk tapi inginkan kepanasan optimum tanpa menaikkan harga bil. baru saya tahu, kenapa pentingnya membuat 'double vitrine' dan jumlah tenaga haba yg diterima bumi dari matahari. topic yg dihabiskan dgn hny 2 kuliah.
  • Topic 3 --> Moment de Force. dgn masalah utk aku memahami principe vektor, ini adalah topic yg paling saya susah nk paham. walau apa pun, saya telah dapat membayangkan perubahan sesuatu objek yg dikenakan force dan bagaimana utk mengira. topic ini bagi saya penting utk geo-tectonique yg mengira pergerakan bumi dan sebagainya. Ini adalah kerana kami mempejari Module de Young, coefficient de poisson, cisaillement..


Geochimie dahulunya bergabung dgn chimie, tapi pada sem kali ini,pihak université telah mengasingkan kedua² subjek ini. Utk subjt ini, kami mempelajri bagaimana utk menentukan sejarah penhasilan sesebuat jenis batu magmatique dgn kajian yg menggunakan diagramme binaire dan ternaire (Diagramee pressure dan temperature), kajian menggunakan peratus element² Rare Earth dlm batu guna spidergramme. banyak kepada intrepetasi graf, pengiraan. subjek yg perlukan pemahaman sebelum mengira.













Chimie pula kami mmpelajari mengenai bhn radioaktif dan bagaimana mengira umur sesuatu bahan uji dgn mengira tempoh sesuatu element radioaktif utk desintégré atau dlm bm nyer, berubah menjadi isotope yg lebih stabil.more kepada pengiraan guna carbon-14, uranium-238 dan methode potassium argon. dalam 2 bulan kami dah habis subjek ini dan menghdapi exam besar pada awal bulan nov.



utk subjek english, kami lebih tumpukan pada cara2 membuat dan memberi speech english dgn baik. (bosan giler, seriously. walaupun kelas bahasa arab yg saya belajar diluar dan english sama panjang iaitu 2 jam, saya rasa lebih merana dalam kelas english. the miserable 2 hours each monday)


APP, subjek markah free. cuma kena selalu hadir ke kelas dan membuat presentation pada kelas terakhir. Presentation mengenai pekerjaan pilihan kami. pertama kali bagi saya memberi pembentangan dalam french pada org2 french.075 Satu pengalaman berharga walaupun, subjek ntah apa-apa. alhamdulillah..



Semester kali ini lebih mencabar berbanding dgn semester2 lepas. Cabaran pertama adalah, keluar mencari spesimen batu dan mengkaji terrain ketika bulan puasa. Alhamdulillah, diriku ini tabah menghadapinya kerana saya tahu, puasa merupakan salah satu tiang seri Islam dalam diri saya. hanya redha Allah yg saya cari, bukan pujian atau kekaguman org bukan islam melihat diri saya masih mampu ber'jungle trekking', mengetuk² batu walaupun sedang berpuasa. ada yg kagum, ada yg menganggap ia satu perbuatan gila.. bagi mereka,mereka tidak mampu menghadapi hari tanpa sekunyah makanan dan seteguk air. Kesian pada mereka yg tidak mengerti akan kebenaran. Moga Allah memberi hidayah pada mereka.

Cabaran seterusnya adalah kami mula perlu belajar sendiri utk certain2 subjek. sem2 sbelum ini, hampir kesemuanya boleh didapati dari kuliah. cuma perlu baca sikit2 utk perkukuh nota. akan tetapi, pada sem 3, jika tidak membaca bacaan2 sampingan, gerenti tak boleh menjawab exam. huhu.. bahan2 sampingan seperti di dalam wikipedia dan buku2 yg prof pakai adalah bahan rujukan utama utk menyempurnakan nota. maka disini kami perlu mula belajar berdikari utk belajar. kami patut mula sedar yg kami belajar utk zaman akan datang, bukan semata2 utk pass semester. namun perlu diingat bahawa, belajar menjadi ibadat apabila kita niat semata2 utk Allah swt. dgn itu, kita pasti akan bersungguh2 melakukannya, ye tak?

Pada sem 3 juga, saya buat kali pertama makan di Resto U (cafeteria). yup, sejak sem 1, saya tak pernah makan disitu. ini pun saya makan sbb ada org nk belanja saya makan. kalau tak, saya memegang record, setahun setngh tidak pernah makan tghri di Resto U. hehe..

Selain itu, sem ini juga, saya berkerja dgn partner org perancis dan bekerja dalam kumpulan tanpa org msia. mula2 rasa kekok juga lah, selalu ada 'the ackward silence'. 027hehe.. saya melihat ini adalah satu peluang utk menunjukkan identity sbenar sorg islam. yup, mereka yg tidak mengerti hanya bergantung pada media yg mudah didapati utk mendapatkan info. malangnya media2 tersebut dicemari dgn unsur2 penipuan dan ketidakbenaran. jadi, adalah menjadi tggjwb kita utk memberitahu mereka perkara sebenar dan menunjukkan cara hidup islam adalah cara hidup yg paling ideal di dunia.

secara peribadi, saya boleh lakukan yg lebih baik tahun ni, namun ntah macam mana tahun ini, mudah cuai ketika jawab soalan dan selalu tertidor dalam kuliah terutama waktu ptg. yg paling sedih, aku tertidor ngan mata terbuka dan tgn masih berjalan menulis..037 huhuhu tersedar je, ada line gelombang n coret2 alien.biasanya utk geochime aku dapat sindrome nih. selain itu, saya masih kurang berdikari utk menyempurnakan nota2 kuliah terutamanya subject mineralogie. alhamdulillah, pada akhir bulan nov, Allah berikan kekuatan pada saya utk bangkit semula

kebykkan exam akhir utk kebanyakan subjek adalah pada bulan dec. dan pada 19 dec kami menamatkan semester 3 utk penggal 2008/2009084 alhamdulillah..

wasalam..

2 comments:

nu-hja said...

wahhh ~ benda yg awk blaja semuanya menarik dan unique !
malah pening kpale XD

p/s : suka btol emoticon yg masa awk ckp "saya melihat ini adalah satu peluang utk menunjukkan identity sbenar sorg islam." cute pulak smbil ada daun ditiup angin, huhu..

Simon Malik said...

haha..
emoticon yg menggayakan suasana 'ackward silence'.. hehe

biler balik ke aussie?