Monday, 10 November 2008

from laundry to court with smile..

salam..

mlm nih merupakan mlm yg aku raser paling bersejarah sekali.. aku boleh duduk atas meja dan buat kerja. hehehe...
pada hari jumaat yg lalu, aku gi la Dijon melawat zam n daus. tp aku gi saner dgn mmbawak beg yg besar cam org nk gi camping semggu. apa yg diisi? cadar, sarung selimut etc utk dibasuh di Dijon.. ya rabbii... cam la takde mesin basuh kat rumah.. hehehe.. kat sni cuaca cam mendung je sekrg, kalu ampai gerenti masam n kekdg boleh terjadinya ladang cendawan kalu tak bernasib baik. alang2 gi Dijon dlm program ari mggu aku, aku pon bawak la sekali dobi aku kat saner. hehehe..

maser aku kat umh zam, aku diajak utk tgk tv series kat tv3 (tgk online...). aku yg tgh lapar n nk makan kebab yg dibeli pon layan la. zam plak suka tgk citer hantu, maka dier mengenalkan aku dgn siri seram kat tv3 yg pkol 11 mlm tiap² mlm jumaat. sblom aku tgk 'puaka nyang rapik' (bg aku lebey tepat' puaka yang merepek', sbb aku lebih byk gelak berbanding suspens) zam ada yg bg sipnopsis cerita kekasih kuseru.. menarik gak la dr segi penceritaan siri karut malaysia skrg (semua bende menarik kalu kiter sedang seronok santap makanan ketika lapar)

paginyer aku ke dobi, gi pasar beli ayam, beras etc.. tghrinyer buat discussion. ktrg menggunakan teknology secara maksima sbb kitrg ada ajak mmber berbincang sekali yg tinggal beratus km jauhnyer. =)
maksudnyer, kalu tak mggunakan teknologi skrg secara bermanfaat.. rugi ler..

selepas mengeyangkan perut kami dgn nasi minyak, ayam masak merah n kek coklat special dr daus (hey hey, we found a baker here!) kitrg pon pulang ke besançon. mlm tuh (sabtu mlm ahad) ada match basketball kat Palais des Sport. match between Besançon and Strasbourg. so maner leh lepaskan peluang ini! hehehe..

Palais des Sport nih terletak dlm 5 min perjalanan bas dr umh kitrg. terletak berhampiran dgn tmpt shopping brg rumah kitrg n inilah kali pertama aku dtg kat sni setelah setahun duk kat besançon, hehehe.. tiket berharga 8€ n student 6€. ramai gak la org. tp dr segi ke'fanatik'an, aku raser bola lagi teruk kot. hehehe.. match start pkol 815. pasukan Besançon berbaju putih manakala pasukan Strasbourg berbaju merah. aku tgk gak la list pemain. ada gak diorg import rupernyer.. dr US ada.. Italy ada.. ketinggian plak, paling tggi 204cm n yg paling rendah 177cm.. gerun siut aku.. nmpk cam pendek je 177 tuh, padahal aku yg yg rendah dr tuh tak sedor diri. =p


maser starting match, Strasbourg yg mengawal game. kelam kabut gak la aku tgk tuan rumah main. mgkn diorg cam raser intimidated ngan pemain² lawan yg semuanya hampir sama tggi.
Strasbourg sentiasa memastikan yg diorg melebihi mata dr Besançon. so biler tuan rumah score, dier gerenti balas balik. cam video seterusnya, Besançon cube meningkatkan kualiti permainan tp Strasbourg tampak tenang.

aku plak sibuk merakam game. kire aku menikmati permainan menerusi scrin kamera aku. hehehe.. tp takde la sepanjang waktu. ader la jugak aku amik sket² gamba²..







1st quarter berkesudahan dgn 25 berbalas 24. maser masuk 2nd quarter, Besançon tetiba mcm tak fokus. jauh gak la ketinggalan, dekat 9 mata dlm 3 min pertama 2nd quarter. maser time nih penyokong² tuan rumah byk mendiamkan diri dan menggigit jari. hehehe... cuak gak la diorg, n gerenti malu kalu kalah tmpt sendri. then besac bersemangat utk bangkit. pemangkinnyer? pemain no7. dier yg paling rendah n paling tua sekali. tp dier main lincah giler. kekdg dier dive supaya lawan kne penalty point (hahahaha). kire killer la nih...

pemain no 7 Besançon

kalu aku diantara diorg, aku mesti cam dwarf =p



2nd quarter tamat dgn Besac ketgglan 2 mata di belakang Strasbourg. kire Besac still putting on pressure kat strasbourg dgn menetapkan gap mata kurang dr 5 sepanjang 2nd quarter. maser time nih ramai yg kuar nk gi mkn² kat luar. bagus btol la org sni, mkn ada tmptnyer.. maser tgk game, tgk game bebtul. so takde la tertumpah air ke.. ada cebisan makanan ke.. ish ish.. susah btol nk dpt keadaan camni kat msia..
kitrg duk je lepak kat tmpt duduk kitrg sampai abis break. best sit nih, kang kalu org amik naya jer. Palais des Sport nih dibina pada tahun 1967 n dinaik taraf tahun 2005. sitting dier ada 2 bahagian. yg bahagian biaser mcm sitting stadium la. yg bahagian satu lagi, dah mcm kusyen, siap ada tmpt letak tgn lagi (ala² seat wayang gituh). selain utk kegunaan pertandingan basketball, tmpt nih gak boleh dijadikan tmpt utk match handball. jumlah tmpt duduk adalah dlm lebey kurang 3380-4200 seats.


maser 3rd quater, besac menggandakan asakan. mmg best rr tgk, sampai aku sendri raser kalu aku asyik rakam video or amik gamba game akan rugi. maka bersorak² la kami bertiga walopon kekdg terkeluar perkataan dlm BM seperti 'satu lagi! satu lagi!' atau 'jaga la dier tuh!' dan sebagainyer. hehehe.. time nih jugak la, para peyokong Besac menggunakan perang psykology terhadap 'away team'. stiap kali diorg pegang bola.. mula la diorg 'huuuu....' bersiul dan sbgnyer. and then yg klakar nyer, kalu Strasbourg dpt free throw kan, penonton blakang ring, riuh rendah cuba mengganggu konsentrasi pemain. hhahaha.. gelak aku. cam gamba sblah nih. mmber nk buat free throw, diorg, gi kibar² bendera la, pkol gendang la, buat bising, itu lom termasuk kitrg lagi. hehehe...


maser final quarter, permainan mula agresif. mcm main rugby pon ada nk rebut bola. maser nih mmg nmpk kedua² team tertekan nk cuba memotong mata. time nih Palais des Sport mmg kecoh rrr, ngan ref pon kekdg buat silap, tak nmpk foul dan sbgnyer. yg maner penonton yg tak puas hati, macam² word kluar. naseb baik aku tak paham. kalu tak, makin kaya kosa kata aku. hehehe...


maser saat² terakhir, Besac berjaya mendahului dgn 2 mata. tggl kurang dr seminit lagi. asal ada foul, ader je team yg nk time out. strategy itu penting, and dlm basketball, dlm 10 saat mcm² boleh berlaku. Besac bertahan je aku tgk. maser Strasbourg gagal menyamakan mata pd 5 saat terakhir kitrg dah bersorak dah! tetiba pemain no 7 di foul kan. tggl 2.2 saat je lagi. aku tgk moral pemain lawan dah rendah. tp ada yg bersemangat. sbb maser nih Strasbourg mintak Time-out. tense giler maser nih.. then biler timeout abis, permainan bersambung kitrg berdebar² tggu hasil.. n Strasbourg gagal menyamakan mata dlm 2.2 saat itu. bersorak bagai nk rak kitrg.. maka game tamat dgn Besac 74 n Strasbourg 72




Semangat kesukanan..


mmg kitrg puas hati ngan game yg kitrg tgk nih. mcm nk jadikan tgk match nih sbg satu hobi hari mggu plak. hehehe.. tiket 6€ je. tp balik kne jln balik rumah la sbb takde bas direct ke rumah dr Palais des Sport selepas pkol 8 mlm. ala, maser balik jln tuh pon kalu duk borak² gerenti tak sedar dah sampai rumah dah. XD
baru aku sedar, aku asyik tersenyum je sejak dr Dijon sampai la aku balik rumah lps tgk match..

wasalam

p/s: aku actually nk upload video time match. tp lembab benor.. maka aku give up dan takde la video. aku ada rezeki boleh diupload dgn mudah. aku akan update insyaAllah.. best video nih..

4 comments:

Anonymous said...

its great to know that you'RE smiling again.. =)

AISHAH roslan said...

salam. arghhhh, ade match bsb ke?! (tensi3x). next time, bgtau k if ade lg. uhu. and yes, jgn lupe letak video match! merci en avance ;)

Simon Malik said...

ok baek la~ farid ada jadual game dier. nnti akan diajak biler kitrg nk gi lagi. XD

nu-hja said...

tipulaaa..
korg jgnla caye ckp adam ni..
x best, x best..
duk umah tdo lg syok..
*jealous tahap menggelegak ni* XD