Monday, 24 November 2008

Betapa kerdilnya aku..

salam.

hari minggu kali ini ditemani oleh suasana sejuk, wap² berkepul² keluar dr mulut dan hidung, tapak tgn sekali sekala digenggam kerana kesejukan dan tidak ketinggalan juga air² batu yg turun dr langit yg membaluti fana ciptaan tuhan. syukur.. snow turun hari sabtu pada waktu pagi. tapi sebentar je. namun aku bersyukur, dapat tgk snow trun. Photobucket


semenjak friendstercuba merendahkan popularitinya dgn membuat magic chipsmore 'kejap ada kejap tak da' terhadap friends yg berjaya ditambah, aku buka la balik blog Friendster aku utk melihat apa yg berlaku terhadap blog tersebut setelah hmapir 4 bulan meninggalkannya. kemudian aku terbaca artikel yg aku tulis dibwaha tajuk 'Events yg menyerlahkan kekerdilanku'. aritkel ini ditulis pada tahun 2007 pada 18 nov. semasa aku membaca artikel ini, satu demi satu scene ketika aku mengharungi semester satu di Uniersiti. artikel ini berkisahkan aku dgn paramesium sp
berdasarkan kisahnya bermula semasa aku di dlm makmal biology dan aku perlu memerhatikan haiwan micro ciptaan Allah ini dan melukisnya. akan tetapi aku lebih suka memerhati 'gelagat' haiwan micro ni! aku ingt lagi, aku dapat memerhatikan 3 ekor paramesium. mereka seronok berenang! ke hulu ke hilir... tapi yg kelakarnya, setiap kali mereka berada betul² dalam pemerhatian aku, mereka akan berhenti. kemudian mereka pusing²,.. putar².. ala² menari gituh! subhanallah.. kemudian dalam aku syok tgk mereka 'menari', ada seekor yg terperangkap dlm sejenis membran. Tika ini aku menyaksikan sesuatu yg menakjubkan! lagi dua ekor cuba utk melepaskan kawan mereka yg terperangkap ni! selama 20min aku perhatikan mereka. cuba punya cuba.. yg terperangkap itu, berenang bebas semula.. Subhanallah.. haiwan micro yg sebesar satu sel, badan pon tak complex mana pun (ada nukleus, silia utk berenang ngan bukaan mcm mulut utk makan), bantu-membantu!Photobucket
kita yg diberi akal ini, hidup cantas-mencantas, dengki-mendengki, pijak-memijak. rasa nk tenyeh² je mereka muka mereka yg bersifat mcm ni dgn cili kering made in thai. sudah tahu kita berkemampuan,, mengapa kita boleh sombong utk membantu orang yg memerlukan? Padahal, kuasa dan kehebatan yg kita ada itu datang dari Allah swt. ish.. ish.. zalim.. zalim..
cukuplah dgn kisah kawanan paramecium itu.. oh ya.. dalam 2 minggu lepas aku ada exam Geochimie pada hari jumaat 7 nov kalau tak silap. semasa hari exam tersebut, aku diuji Allah swt seblom exam dimulakan! aku diuji dgn penyakit cuai dimana, aku tertinggal alatan perang utama iaitu calculator...Photobucket... cuak juga la aku. bila dapat kertas soalan, aku tgk bnyk beno pulak soalan mengira.. syukur pada hari tersebut, aku bawa handset aku. aku pon dgn buat muka seposen minta izin guna handset sebagai calculator. alhamdulillah, aku diizinkan..

keputusannya aku terima minggu ini. masa aku tgk markah, aku lulus. lulus pun aku macam nk nangis dah; (emo btol nih..) sebab dgn soalan yg susah, dgn panik takda calkulator, dgn entah macam² lagi, aku berjaya lulus.. Photobucketsegala puji bagi tuhan..

dan pada hari jumaat, prof buat semakan bersama. maka aku dapat la jenguk balik kertas aku. masa aku scan balik, aku tertanya².. mcm mana aku boleh jawab soalan ini hari itu? kemudian ada certain soalan, prof beri juga markah sikit utk jawapan yg kurang tepat. dalam hati aku, kalau budak lain ni, aku rasa prof tak sebaik ini agaknya.. dan sekali aku rasa bersyukur.. walaupon prof salah kira markah tp aku rasa tak patut pula pergi tuntut satu markah yg kurang itu setelah diberi byk juga peluang.. alhamdulillah.. aku bersyukur sgt yg Allah telah membantu aku dalam hal ini. aku teringat firman allah yg bermaksud, allah pasti akan menolong org yg menolong agama allah (tolong ya bagi ayat n surah yg mana satu.. jzklh)

dan pada hari sabtu, salji turun pada waktu pagi. tak byk, tapi cukup membangkitkan rasa teruja kerana mengetahui kedatangan musim kegemaran aku yg bakal tiba. ptg itu, aku ke colmar utk melawat junior². alhamdulillah.. semua nampak sehat. kemudian aku pulang semula ke besançon pada pagi ini. oleh sebab teruja sgt dgn snow, ambil juga gambar walaupun di bandar org. hehehe..

snow covered car..


trak keretapi berais


semasa perjalanan pulang..

pada hari khamis minggu ini aku bakal ada exam mineralogy(killer subjek tahun nih). doakan yg aku mendarah dagingkan ilmu ini. amin..

wasalam

5 comments:

sambalterung said...

47:7

masruddin said...

surah muhammad ayat 7 ;

subhanaAllah seronknya dh salji!! =)

Simon Malik said...

jzkllh XD

nu-hja said...

....rasanya if sy ada calculator pn fail.. XD
tahniah, tahniah.

err, if sy yg tgk snow mmgla teruja coz xpena tgk, yg awk ni kn dh byk kali pena tgk -_-"

Simon Malik said...

erm.. kalu nk diikutkan masa nih adalah kali ketiga.

dah sy suka winter, mmg la saya teruja tgk snow~ hehe