Friday, 5 September 2008

sunyi tanpa sebab

salam.

ni ari jumaat pertama aku kat oversea setelah duk di msia dekat 3 bulan. aku sebenarnya nk berkongsi sket la ngan korg. bukan sebab aku buhsan tak tau nk buat aper, or nk mmbunag raser ngantuk akibat lapar. tp aku raser aku perlu tulis post kali ni dgn secepat mgkn, kalu tak file akan di'save'kan di celah-celah saraf otak aku nun jauh terceruk dlm otak aku. n biasernyer bende2 mcm nih akan meng'hantui aku bile aku duk sorg2 dlm bilik.

biler aku kembali ke france aka ke rumah ku di fontaine ecu, besançon. aku dapati aku jd lain sket.ntah naper.. mgkn sbb aku dah terbiaser hidup ada org jaga aku selama 2 bulan, kali nih aku dah hidup sorg balik. yela, kembali dgn perlunya me'manage'kan diri sendri dan rumah sendri. aku tak kesah semua tuh. aku boleh buat lagi tahun insyaAllah. tp aku raser mcm ada satu bende yg kurang. duk duk pkir.. aku tau naper.. aku lom ada momentum n fokus nk blaja balik..

(jeng.. jeng.. kalu org msia baca nih sure dah risau dah, maap ye bonda). aku sedar bende nih biler aku cam mls nk melakukan bende2 urusan rasmi mcm gi uni hantar borg awal, buat appointment ngan jbtn pendaftaran, hantar dokumen yg org nk.. aku teraser mcm tak mau terikat ngan bende2 nih. al-maklum lah, kat msia duk jalan sana jalan sinun, sekali balik tgk surat berlambak, bilik berabuk, ada cadar rupernyer tak basuh, komputer lom update, isi2 drawer yg ada tak tersusun(mmg tak susun sejak dlu).. haih.. aku boleh jer mengeluh, tp mengeluh tak mmbawa aper2 faedah pon. dah tggjwb kiter, takkan kiter nk suroh org buat. mcm suruh org solat utk kiter n kiter duk lepak tgk TV. hhuu..

aku tau aku perlu gain momentum. aku nk masuk year 2; semester 3. tp aku cam mls nk bukak buku, n nk kan org handle kan hidup aku dan aku hanya perlu belajar. aku sedar aku perlu survive sorg2, tp malangnya aku lebey suka utk baring atas katil or merengkok dlm selimot... huu.. aku raser inilah syndrome common bagi mereka yg baru ajer menghabiskan cuti yg lama di msia. ye la, mcm anak burung yg asyik disuapkan sbb tak reti terbang. biler dah terbang kene la survive sendrik. tak nak carik mkn mati la kat situ? huu.. tetambah pulak ari aku balik adalah mlm pertama terawih. raser jelez sggh ngan kengkwn aku yg balik lmbt. aku ingt lagi maser aku nk amik minyak gi airpot, nmpk org2 berjalan gi masjid nk berterawih. aku rindu ngan suasana ramdhan kat msia.. aku rindu meneman mak berterawih.. aku rindu ngan suara bilal yg mendayu2 itu.. aku rindu semua tentang ramadhan ya allah!

aper kan daya.. bukan rezeki aku tahun nih.. mgkn tahun depan insyaAllah kalu ada umur yg panjang. aku kat sini sedang cuba sedaya upaya menghidupkan ramadhan dlm diri aku nih.. tp mcm mcm saham.. yg sedey nyer mcm makin menurun plak.. ader je alasan yg aku berikan pada diri sendri.. mungkin inilah sebab aku tak fokus. blum ada momentum. nak menghidupkan ramadahan pon aku masih lagi lembik, alangkan pula aku nk teruskan jihad aku dgn pen. aku jd takut nk confront ngan masalah, takut nk jumpa org n berkomunikasi, aku takut duet aku tahun nih tak cukup nk balik msia tahun depan, n takut yg aku mgkn tak pass semester 3.. namun aku tak leh sentiasa takut. aku hanya perlu takut kepadaNya.
ini adalah ujian Allah terhadap kesabaran aku.

Al-Baqara
Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (155)


maka aku tak boleh biasakan bende2 mcm nih get the best of me. aku perlu bersabar n sentiasa berdoa kpd Allah utk tidak memesongkan hati aku dan lindungi aku dr bala bencana.amin..
aku perlu ALL-OUT!



wasalam

3 comments:

Fatehah said...

cmtukah perasaannyer bile t'pkse blik semula ke tmpt org?..
iskh3..rsenyer diri ini akn mengalami bende yg sme..ntah2 lg teruk..hurmm

sabo ko..name pon dok tmpt org..
ingt la, sume org pon akn rse bende same cume kte je x taw..

nu-hja said...

mule2 je cmtu, cm berat hati skit..
maklumla, msia is the best, hehe.
sy 19hb balik msia, cz sy pass exam, jd nnt bile balik melbourne pn, msti rase cm adam gak..
tp insyaALLAH awk pasni semangat balik, awk baru je smpai, normal la :)

Niealex said...

3bulan tu adam..
i balik 3minggu last time pun, macam nak gila i mogok rindu msia kat jepun. hoho..

im counting days now.. i tak nak balik! i nak raya sinih!! huaa!