Friday, 15 August 2008

Pulasan


salam

kali nih aku nk citer sket pasal buah pulasan. Pulasan atau namer saintifik nyer Nephelium mutabile Blume adalah saudara terdekat buah rambutan. kalau rambutan mempunyai 'rambut' yg boleh di'perm' atau di'spike'kan, pulasan mcm takde rambut. rambut kat kulit tuh dah macam tayar racing kenderaan padang pasir, hehehe..
warna pulasan yg aku tau warna merah gelap. tak pernah nampak plak yg berwarna oren mahupon ungu.
nk kopek pulasan nih kalu tak mahir kne pkai pisau sbb cam tebal kulitnyer.kalu mahir, cara bukak nyer adalah dgn cr memulas. (bahasa melayu takde idea lain la nk kali namer.. kalu rumput ader buah yg boleh mkn sure dipanggil rumputan, yahahaha!!!)

isi pulasan cam putih2 sket n yg best kalu dpt isi yg lekang. kalu dapat yg masam biasenyer msti isi susah nk tanggal dengan biji. pulasan kurang mendapat populariti berbanding saudaranya rambutan. mgkn sbb rakyat msia tak mengundi pulasan semasa program tv realiti. mgkn juga sbb pulasan tidak menampilkan gaya seksi dan jogetan seperti penyanyi zaman skrg menyebabkan pulasan tidak popular. hny mereka yg bebtul2 menghargai luaran dan dalaman pulasan ini pasti mengatakan pulasan lebey enak dr rambutan.. (harga pon mhl ooOO, kat KL rm5 sekilo)

wasalam..

1 comment:

Fatehah said...

ehehe..
walopon rmbotan di depan mataku tp sedkit pon tidak ku makan..
inikan pulak pulasan..hahaha..
kenapekah ini harus terjadik? Muahahahaha..
durian?
heh..baru 2 ulas..koy3..
ape da melaut di blogmu..
hahaha..
( memaksa diri untuk mkn b4 kempunan)