Sunday, 10 August 2008

not just D_ordinary ipoh..

salam

sblom aku berceloteh, aku ingin meminta izin dr seseorg utk menggunakan namer blognyer sbg tajuk aku, hehehe (jgn mare.. ^^ )

pada 30 julai 2008, aku gi ke ipoh utk 3 hari 2 mlm. bukan aper, ingin mengaco apak aku yg bekerja kat saner. hehehe.. dr klang, bas transnasional tak menyediakan bas ke ipoh, so aku kne pilih syarikat bas lain. kopak gak la rm 25. bas yg aku naik tuh dlm pkol 11 pagi. selepas mengantar ashraf kat stesen komuter klang n berjumpe Firdaus n Zam, aku patah balik ke stesen bas klang utk mengambik bas ke ipoh. tggu punya tggu, cam takde je bas, maka aku pon bertanya akak di kaunter aku mmbeli tiket ke ipoh tempoh hari.

naseb baik bas tak menigglkan aku. kalu tqk naya jerk.. dgn perjalanan yg agak bumpy n cam buhsan smacam, aku akhirnya sampai kat stesen medan gopeng. yg klakar nyer, mase sampai, the drebar dok jerit 'ipoh2' tak sapa yg bgn. ruper2nyer aku la the only one person yg telah melambatkan penumpang2 ke penang sbb aku sorg trun ipoh. ngeh2.. tak rr, ader jer insan2 yg nk gi penang dr ipoh. XD


stelah melepak2 kat umh apak aku, ptg tuh apak aku bwk aku jln2 sket. ada satu tmpt nih namernyer Gunung Lang (tp tak nmpk gunung pon, hehe) kat sni boleh naik bot , ala2 feri gituh ke tmpt rekresi. kire mcm leh gi private island la kot. aku tak naik menatang nih, sbb takde geng hiruk pikuk yg boleh menghuru-harakan keadaan... hehe.. takde rr, aku gi ngan apak aku so mcm kureng sesuai aku mengajak apak aku mmbuat aktiviti seperti org muda. so aku duk lepak2 kejap tgk ikan yg super debab.. aku plek giler diorg boleh gemok cam tu. mgkn sbb org duk beli makanan tiap2 ari duk campak setiap minit dlm kolam nyeh, apa lagi, kenduri 24 jam la ikan2 nih. aku raser diorg pon maleh nk carik makanan sendrik dah. duk berenang mengangakan mulut kat surface jer dah kenyang, hehe..

mlm tuh aku ke tesco carik baju utk hiking kat gunung kledang, aku bawak baju cam ala kadar er, hehe.. teruk tol aku.


pada keesokan arinyer pada pkol 645 pagi aku mula mendaki gunung kledang sorg diri (sorg diri? biar betik??!) ala, ader jalan tar, jalan je la sampai puncak. hehe... ramai org2 ipoh hiking tapi tak sampai puncak. i'm not suprise if org2 ipoh build for hiking mountains coz mcm hobi diorg jer naik kledang nih. gunug kledang nih letak berdekatan dgn junction menglembu rasernyer.
dengan 18727 steps (trimas dgn new HP aku skrg leh kire steps, ooppss) aku sampai kembali kat kaki bukit.aku menyarankan kalu nk naik sampai stesen pemancar harap berteman gak la, kalu tak, mental sket biler kiter tak nmpk dah kat maner letaknya stesen tuh. otw to the top, byk giler flora n fauna, subhanallah, aku 1st time tgk semut hutan yg tersgt la besar serta 'the walking stick'. bg pencinta alam yg ingin mem'blend' diri dlm nature sebentar dengan kicauan burung dan bunyian serangga, boleh la hike gunung kledang nih time pepagi buta supaya trun takde la panas sgt. total naik n turun adalah dlm 2-3 jam ikut speed.




setelah aku kuar dari alam hutan menghijau yg menenangkan, aku dibawa ke warung dedekat ngan stadium ipoh utk brunch. ipoh mmg terkenal dengan kuey teow grg kerang udang n telur. hoho..
rasernyer cukup istimewa (tah aper la yg dibubuh dlm bende nih) seperti biaser tauge n daun bawang mmbawa raser fresh pada hidangan stir fry. kebiasaan masak secara stir fry adalah cara org cina. so perlu diketahui disini, kiter yg telah lamer hidup dalam perpaduan kena lah bersyukur yg perpaduan telah tercipta melalui makanan. kalu tak caya cuba kuar umh dan lihat, n tgk sapa yg makan nasi lemak/roti canai/mee sup etc..
satu lagi bende yg mesti makan or kat kes nih minum.. ialah ipoh white coffee.. raser dier ada sket lain, not just ordinary kopi susu la. cukup kaw n well balance raser pahit n manis.

perlu diingt disini, aku makan brunch nih betul2 lepas aku trun gunung kledang (kalu dah tggu dekat sejam apak aku tak sampai2 nk amik aku, kire direct ke?) so aku balik kejap, quick wash then kuar balik. kali nih apak aku bawak makan lunch ( biar btol adam nih?? bukan baru rembat kuey teow?) kalu nk diikutkan lamer gak aku lepak kat warung tuh dengan sepinggan kuey teow goreng. so bley katerkan aku dah lapo balik.
hehehe...






time tghri aku di bawa ke satu kedai kopitiam dekat jalan yong kalsom kot kalu tak silap. kat sni ada satu kdai yg tersgt popular dikalangan org ipoh biler time lunch. mgkn kalu bukan org ipoh pasti menganggapnyer adalah satu kedai makan cina biaser. tp anda silap,tuan punya kedai mmg btul cina, tp diorg jual air jer. mereka mengongsi kedai mereka dengan tauke kedai nasi kandar. eventho cara penyampaiannyer mcm nasi kandar tp mmg lain. senang citer, bukan nasi kandar la. nasi dier ada cam letak santan sket, raser cam lemak gituh.. then nasi yg raser cam nasi lemak mmg best mkn dgn timon. secara kebiasaannya kalu nasi kandar akan dibubuh semua jenis kuah sket2, tp nasi nih letak cuma 5 kuah jer, tp aku tak ingt aper. utk menu biaser tanpa penambahan lauk2 lain, nasi nih dihidang bersama dgn ayam goreng. ayam goreng nih unik sket, mgkn ada berpendapat mcm ayam goreng berempah, tp bagi aku tak. dier cam ayam masak merah yg telah digoreng semula hingga kering. masyuk gak rr.. n sambal spesel diorg, aku tak tau aper namer tp cam ader traces of kerisik, susu masam, kunyit n lada.


(maap, gambo tak brapa clear)

kedai nih dah lamer wujud, semenjak apak aku blajar kat STAR ipoh.

the thrill of eating nasi nih kat kedai nih adalah, tukang serve nasi bekerja dgn cepat dan pastinya akan raser sakit ati biler anda terhegeh memilih lauk tambahan. so buat pilihan lauk awal2 kalu tak amik hidangan biaser jer. 2nd thrill adalah, dgn kedai yg agak kecik serta berkuap, ketika anda mkn, anda pasti berpeluh dan takkan toleh kiri dan kanan ketika makan. aku sendrik tgk pelanggan2 buat camtuh. so apakah namer nasi ini sehinggakan terjadinya perkara2 sedemikian rupa? namernyer nasi wang-geh (tamil word kot) or kekdg kater nasi dadah.. kerana anda PASTI akan mencari nasi wang-geh apabila anda ke ipoh.. o_O

n suda pastinya kedatangan anda ke mana bandar pasti tidak lengkap kalu tak singgah ke pasar mlm tempatan. pada mlm tuh aku gi ke pasar mlm berdekatan. ada la aku beli laksa kuala kangsar,murtabak, roti goreng, ngan char koy.. aku tak sempat nk amik gamba sbb bende2 tuh trus masuk di dlm perutku.. hehehe..takde rr... aku penat sgt, sampai aku luper nk amik gamba makanan sblom aku mkn.. huhuhhu...

aku pulang ke klang ari jumaat pagi. mmg bukan satu bandar yg biaser ipoh nih.. maner tak abnormal, dah aku asyik mengisi perok jo.. ^^



wasalam

1 comment:

Fatehah said...

hahaha...
bley2..sile2..