Monday, 21 July 2008

Nostalgia II

salam

Nmpknyer aku semakin lewat dlm mengepost blog2. Payah nk lekat depan PC.. huhu.. sblom aku meneruskan repekan kosong, aku nk trus straight to da point.

Dlm 3 mggu lepas, rasernyer hari sabtu bertarikh 5 julai, apak aku ader mmbuat satu kenduri kesyukuran kat kmpg batu gajah melaka. Dlm nk balek kmpg, kitrg menggunakan jalan pantai a.k.a jalan dalam. hoho..

So mmg a bit nostlgia gak la sbb zaman2 bonda masih lagi memandu kerete charade, berhimpit2 la kami berenam (maser tuh cik ara ader lagik) termasukla mangkuk tingkat berisi lauk pauk, air kosong dlm botol cordial sarsi F&N, ngan alas surat kabar... hehe

Jln dalam akan lalu pekan banting, morib, Kmpg Sg Pelek, Dengkil, simpang ke pekan sepang dan akhirnyer pekan nilai. Biasernyer sampai je pekan nilai kitrg dah hepi (landmark tau nk sampai nilai, lalu pekuburan cina atas bukit). Knp hepi? Sbb dah boleh masuk highway. Kalu tak, pening je slalu, mngalami mabok dlm kereta akibat kekurangan oksigen, hehe..

Tp itu dlu. skrg dah lain dah. Jln pon dah luas dan bebtul diturap. Mmg ok la kalu tak kesah perjalanan lamer. Maser nk balek kmpg nih, kitrg sggh PD or Port Dickson. Post pasal Port Dickson ader dlm psot 'nostalgia'. utk kali nih aku more to meng'add extra info bout PD.




Gmbr kat atas adalah pantai yg berdekatan dengan pasar mlm stiap ari sabtu bedekatan dengan petronas. Walaopon takde la se exclusif maner pntai PD dgn pasir nyer yg agak2 tak lawa, tp ia cukup bagi mereka nk meraser berkelah atau spend da time wit family kat tepi pantai XD


kalu yg nak meraser mndi dipantai yg keruh, boleh la dtg ke sni. Jgn risau, laut yg mmpunyai byk microorganisma, adalah laut yg 'sehat', takde bhn toksik, hehe.


walopon kiter tgk pantai jer, kiter tak berselera nk mandi, tp anda silap besar. knp?
Pantai pd la yg ader hidupan-hidupan cam ketam2 kecik, belacak, sipot2 serta rumpai laut.
hehe..
Sbb musabab dier, hidupn yg wujud, cam hidupan kat pya bakau.
bagi pelajar petronas local, diorg pasti dah jalani Program STE kat Tanjung Tuan, hehe.. kat situ dlu aku kecik2 suker main2 ngan lumpur paya carik ketam, ngehehe

Maser aku sampai, aku nmpk beribu2 ketam pantai tgh lepak2. Then bile kiter jln towards them, masing2 melarikan diri ke lubang2 berdekatan. hehe.
Aku sggh kagum dgn ciptaan tuhan ketika ini.. Bersyukurlah kita yg telah diciptakan dgn sempurna.. n sbg balasan hendaklah kiter menunaikan suruhan2Nya..


Sblom aku meneruskan perjalanan balek ke kmpg, aku sajer jer menyelopkan kaki kat dlm laut n mini lagoon, mnikmati selut2 di pantai PD.
Kalu nk diikutkan pantai nih sbnarnyer not bad. A little touch up n a bit of restoration n a well behaved community, pantai PD gerenti cantek giler. cam dulu2.. penuh ngan pelancong2 trutama skali, family2 XD


No comments: