Wednesday, 2 July 2008

music to my ears.. drama to my eyes

salam

i'm suppose to post bout my family vacation at langkawi. but there's still some pics from my brothers cam dat i didnt take yet. from my camera? ada la sket2, tp pics yg best lagi lawa, dr abg aku rr, so kne tggu kejap..

aku bukn nk cerita aper.. aku nk cerita sket pasal gelagat2 dan bunyi2an yg aku alami sepanjang aku duk sni. nk kater pelik tak jugak.. klakar ader rr...


suatu hari aku tgh duk bc novel sambil baring2, aku terdengar pggln lori paper lamer. aku pon berkata pd diriku, lamer dah aku tak dgr.. tp biler aku dgr bebtul, dier tak sebut 'paper lama.. paper lama...'
die sebot 'TAK PAYAH paper lamer... TAK PAYAH paper lamer... bateri lama.. komputer2 lama...' terus aku gelak seorg dir, carik mkn punya pasal

.. bukan aper.. dah sistem kitar semula msia sggh la TIDAK diambil peduli org rakyat msia yg suker mmbazir.. rabak.. kalu kat europe, brgn cam plastik, brgn2 komputer biasernyer dicas cukai kitar semula. kirenyer kne byr lebey la selain dr tax 19.5%. sbb kat france, walopon diorg suker kitar semula seperti botol2 wine, kertas2 iklan,penutup botol dan kotak tisu, ader lgik yg mls nk bahagikan sampah dirg. so gov france amik inisiatif utk mengecas rakyat.
kalu kat german, kalu diorg dicas lagik tggi. tp kalu dirg bawak ke tmpt kitar semula, dirg dpt balik duit cas tuh.
kat malaysia?? tak kne cas aper pon. nk kitar semula popn dpt duit free. walopon rakyat msia yg TERKENAL ngan sifat suka dpt BENDE FREE, program kitar semula kat msia tak dpt sambutn lgsg sperti jom heboh mahupon final euro 08. rabak... rasernyer maner silapnyer ek?

aku ke giant ari ahad mlm. aku ader skit terkejut rr sbb kat france ari ahd semua kedai tutop. haha, culture shock kat tmpt sendrik. sambil2 mak aku mmbeli brg2, ku gi la beli dinner aku. duk tgh tggu order aku siap, aku terpandang.. sorg pekerja duk tekun mengangkat pinggan2, gelas yg dah dipakai pelanggan kat troli setianyer...dah siap angkut semua tuh, dilapnyer pula meja sampai bersih, then dier pon berlalu ke meja lain utk dibersihkan.

sggh MANJA rakyat msia rupernyer. semuanyer kne sediakan. tak disediakan, komplen, ckp tak bagus, ada hak la, etc etc. kalu nk diikutkan ek, kalu diletak tmpt utk buang sendrik sisa mknn, then letak pggn mangkuk kat tmpt khas, rasernyer ader org buat tak? msti komplen kater, pemlsnyer syarikat nih nk hire tukang bersih. SIAPA YG MALAS SEBENARNYER? kalu kat McD la kan, kiter duk lepak jer tgglkan bende tuh atas meja, blah cam tuh jer. terbongkok2 pekerja mmbersihkan meja itu. penah aku terlihat satu kejadian di KL centrale. ader sorg org putih nih, lepas mkn, dier buang sisa mknn, letak tray n lap sket meja ngan tisu.. nk ckp mewujudkan peluang pekerjaan? haha, pekerjaan cleaner tuh mmg ada, apakah kiter TAK BERTIMBANG RASA?? diorg punya keje bukan takat mengutip sisa2 korg setiap hari!

order aku sampai aku pon menggu mak aku near the exit. aku duk kat bangku berdekatan. satu la drama aku nmpk. org mia suker nk tunjukkn yg diorg outstanding. aku tau la jualan lurah. tp cam pelik la kan, poster jualan murah digantung dimana, n jarak antara poster tuh kurg dr 2 jari kelingking aku. kalu nk dipikirkan kan... material ada kertas n plastik sket, so pokok ditebang n petroleum dipakai. for printing, bhn kimia diperlukan ut coloring. after 'musim sale abis' poster nih ke mana agaknyer? aper korg raser...?

2 comments:

fatehah said...

deme buang la..x pown simpan 4 taon depan..ngeh3..
kt egypt poster deme gne kertas pling cikai je...

Niealex said...

manja. sungguh manja.
kat sini nak buang barang pun kene bayar. tv dalam 100hinggit gak kut.

-bagusnya kamu. balik msia jadi thinker dan pemerhati. ii ne.