Sunday, 22 June 2008

a week story

salam

its nearly a week.. yet raser cam aku dah duk sbulan kat msia.

flight MH 021 touch down kat msia tepat pkol 625 pagi. kesan jet lag teraser biler aku tak leh tdo lgsg eventho sepanjang dlm flight aku tak tdo (tak leh tdo...) n kat umh aku tau aku penat, tp bdn aku still bergerak2 nk lakukn sesuatu. hepi sgt sampai msia kot.. alhamdulillah..

sepnjg satu mggu kat sni, byk giler perubahan berlaku.. bukan perubahan fizikal sperti projek2 mega yg takde faedah mahupon mat rempit dah start mematuhi undang2.. tp perubahan2 kecik yg org yg lamer tak duk msia msti perasan..

bende pertama yg aku perasan, astro dah kene masukkan 3 digit biler nk tuka chanel. annoying gak la biler aku nk tuka chanel Asian Food Chanel, 703, jari telunjuk aku terpaksa mengharungi perjalanan yg panjg dr hujung remote hgga ke hujung remote.. bg aku tak user friendly lgsg. tp takper, aku bukannyer dpt tgk tv sgt, discovery chanel mak aku dah buang. tggl la 2 chanel favourite aku, AFC ngan Travel n living.

then maser aku gi tesco klanga ari rabu ptg takde la byk perubahan dr segi sikp para pembeli mahupon jumlah kaunter yg dibukak. pejabat pos kat situ sentiaser full dan kedai buku MPH gerenti takde org.. aku boleh katerkan 'terkejut' besar, terkejut pasal apa? sbb kat france dah biaser beli brg asian wit limited of choice, kat ni byk sgt sampai tak tau maner nk pilih. bekunang mater aku.. then baru kau tahu yg kat msia TAKKAN ader jual mix seafood. hmm.. mgkn sbb kiter senang dpt seafood, semuanyer dijual segar. kalu nk campur, kn la beli campur2. samer gak ngan mix vege. yg ader cumer yg ader carrot, kacang peas n jagung.. nk tau aper yg byk? nugget.. dgg burger.. mau tk rakyat msia 'sehat2' belaka terutama generasi baru yg telah di'gam UHU'kan di depan kaca tv sbb siaran berunsurkan hiburan semata2..

perubahan yg besh? hmm.. time aku nk tuka lesen aku. time nk renew P to lesen penuh. kat JPJ klang ader tmpt amik gamba bagi yg tak bawak ( mahal gak dier charge, 2keping 7 inggit)
ruper2nyer, kalu tuka ke lesen penuh arituh jugak dpt. cept plak tuh. aku tggu pon tak lamer. tak sempat satu lagu dlm mp3 abis, no aku dipggl. ader la dlm 9 org sblom aku. alhamdulillah cept gak rrr..nnti kiter tgk plak biler aku nk tuka kad pengenalan, kalu smooth n cepat, mmg aku tabik ngn admin msia skrg. ( aku dgr skrg, msia dah tumpukan pd protokol, isi borg etc etc. bagus la, takde la penipuan boleh berlaku)

satu lagik bende yg aku tetiba teraser biler aku duk msia ader la BYK SGT motor kat msia. kat france aku lintas rilek jer sbb riso keta ngan lori2. kat sni, kne tggu jgn bebtul clear, sbb kekdg motor boleh muncul tanpa disedari pemandu mahupon pelintas jln. maser aku nk gi solat jumaat, aku raser cam pyh giler nk lintas. aku luper plak.. jln2 di msia tak pieton friendly sbb rakyat msia tak suka naik kaki, lbey prefer keta sorg sebijik walopon tank tak separuh pnuh dgn rm50

n smlm dgn izin tuhan, aku berpeluang buat reunion ngan 14 org kwn2 aku. semuanyer berjln lancar. ( n i'm hepi to see them too, maklum la duk jauh.. umo pon dah tua..)

cumer maser aku dah balik... aku raser cam sebak sgt.. bukan aper.. sedih tgk geneasi zaman skrg.. serangan minda yg dilakukan barat sejak tahun 1950 masih lagi kuat. serangan mental melalui hiburan biaser nyer, sbb mereka tahu org melayu suka berhibur. serangan nyer cukup kuat bukan takat remaja jer kne, org berumor mahopon yg kecik2 pon dah terpengaruh.. maser aku kat s. alam city center.. aku raser cam malu sgt.. aku dah la duk negeri org, kire nmpk mat saleh pgg2 tgn, pkai seksi tuh kire biaser la, sbb tuh dah lumrah diorg.. aku takleh ckp aper. tp kat sni.. bertudung pon cam nk tak nk pkai.. cam takat perhiasan, mengikut trend semaser. kalu bertudung elok pon, pakainyer astagfirullah.. walopon bertutup kulit dgn pakaian tp nmpk lagik figure diorg.. yg pki tudung jarang sket pon ader..nmpk leher diorg.. yg laki pon samer, tak segan silu pegang yg bukan muhrim.. nk tak nk kne gak bersangka baik sesamer islam.. diorg dah kawen kot..

kalu la sahabat islam aku kat saner dtg sini tgk.. aku raser malu sgt.. dah la diorg memandang tggi msia sbg negara islam yg maju. biler diorg tahu kitrg from msia, berckp ngan kitrg pon diorg raser bangga. aku? aku raser malu! kalau la mereka tahu aper yg sbenarnyer berlaku.. tentu jatuh air muka negara yg pernh menerajui OIC dlu.. paling aku tak leh luper biler aku borak dgn sorg sahabat aku dr algeria. dier bertny, adakah aku boleh berbahasa arab. aku jawab tak. then dier tny satu soalan yg cukup pedas, sistem pendidikan di msia tak menekan bahasa arab ke?
aku hanya dpt menepis soalan itu dgn menjawab, kt msia kitrg diajar juga mmbaca alquran, dan option blaja tatabahasa arab terletak pd individu tuh sendri, kirenyer biler kami mmbaca alquran, kiter perlu merujuk tafsir utk phm. dlm diam aku tahu aper sbnnyer yg dier nk tny ' msia negara islam tp kebynknnyer tidak boleh berbahasa arab, bahasa alquran?'

aku tersentak lagi biler ku dh balik msia.. ader plak iklan mempromote utk blaja english.. aku bukan nk ckp its not a good encouragement. tp mcm kes aku dlu, menggila nk kn english spoken country, so boleh hidup, last2 dgn ketentuan allah aku ke france, negara yg TAK PAKAI ENGLISH. baru aku sedar.. syukur atas petunjuk ilahi, ilmu boleh dituntut tidak kire aper bahasa asalkan ikhlas utk belajar bahasa tersebut. sincerely aku jelez giler biler dgr org boleh berbahasa arab walo sedikit pon.

last but not least. rakyat msia suda mula teraser duduk di zon tak selesa. dah start pikir dah camne nk jimat saner sini. dr bawak bhn mentah sendrik biler mkn steam boat, hgga ke isi minyak keta pada waktu mlm time tangki minyak tak kembang. sebut pasal minyak, ader lagi tips2 penjimitan minyak yg aku dgr. tak perlu isi full each time, sbb nnti kta berat byk pkai minyak.. tak perlu tggu sampai habis minyak nk isi, so dpt jimat milage..
insyaAllah dgn izinNyer kiter mendapat petunjuk dr Nyer, kelebihan hidup sederhana dan keperluan mencari kekayaan jiwa, bukan duniawi..

kat umh kalu aku tak kuar, aku tgk tv, tak pon bc novel dr ramlee awang murshid. rancangan travel n AFC plak byk tumpu kat france.. aku dah start rindu france =p

wasalam

4 comments:

wénkt said...

iklan NST yg nk pi National Monument tu kan? hahaha

britney spears said...

hahaha rindu france ke? hahahha weyh aku na gambar aku!yg kat swiss of cos

Anonymous said...

salam..first time jalan2 baca blog adam ni.nice view n opinion.
keep it up

regards,
Kak Nadhira (naema's sis)

Niealex said...

0-0
akhirnya, anda juga merasakan culture shock di negeri sendiri.
masa nak shopping baju masa balik dulu pernah terpikir. sebenarnya, fashion designer lah yg menentukan apa yg kita pakai. baju lengan panjang, tapi badannya terlalu pendek.
susah pulak nak carik baju dekat sogo tu. kalau panjang, labuh sikit dah mahal bagai nak rak.
ape kain pun naik harga sangat ke?

takut rasanya nak pulang. takut untuk kembali ke dalam frame kehidupan disitu. sangat melalaikan kalau kita tak tahu pegangan dan kekuatan kita dimana.

*saya sungguh enjoy this writing of yours. your 'point of view' of changes. =)
#im going back earlier than planned.