Friday, 13 June 2008

La Citadelle (28/4/08)

salam

sblom aku teruskan bercerita pasal sortie tearkhir aku kat Besançon, aku nk kasi korg tgk 'Susunan siri stratigraphie di Jura'



siri nih boleh diaplikasikan kat besançon. ingt tak aku ader sebot pasal ada period² kecik kat dlm zaman jurassique? (cam bathonien.. bajocien..) kat sni korg leh tgk n phm.

kat atas skali adalah lapisan paling muda dlm siri nih, n yg paling bawah lapisan paling tua.


kali nih ikut line hijau tuh plak


sortie kitrog bermula dgn mngetuk batu² berhampiran dgn limit antara calcaire period bajocien sup ngan calcaire period bathonien inf. kat sni prof ckp, kiter mgkn akan keliru antara kedua jenis calcaire nih. ni sbb gravelle dlm calcaire bathonien inf berbentuk bulat yg menyebab kiter keliru dgn oolite (yg juga bulat)

kiter dpt mmbezakan mereka dgn mencari ciri² pd oolite (ada nukleus ngan cortex). kalu takde, kiter leh rumuskan bahwa calcaire tersebut adalah dr period bathonien inf

after dat, prof bwk kitorg jln dlm 5 min, then dier berenti menerangkan somthing.
dier terang pasal lapisan marne period oxfordien dan argovien inf dr zaman jurassiq sup. lapisan marne nih sgt besar shgga kiter leh nmpk dgn jelas dr jauh. kat sni biasernyer nk tau kat satu tmpt adalah lapisan marnes, adanyer padang rumput (prairies). mmg nmpk btol. kiter leh nmpk ada hutan.. then tetiba padang rumput.. then hutan balik.. biasernyer lapisan marne oxfordien nih mcm 'tenggelam' or rendah sket. kat sni dipanggl depression de marnes. kalu korg tgk balik skecth bukit² kat post² lepas, korg leh nmpk adanyer bende nih.

after prof terang bende nih, dier terang plak pasal calcaire dr period argovien pertengahan.

calcaire argovien pertengahan mmpunyai ciri sperti berikut:
-berwarna kuning² pudar
-lapisan stratification tidak jelas
-ada 'nodul silifié' n saiznyer agak besar

kitrg tk ketuk batu kat sini sbb dekat ngan selekoh yg jln nyer trun bukit, so prof tak mau amik risk. then hiking naik bukit pon bermula. dah hike dlm 5 min, prof berenti suro ketuk. masyaAllah punya keras batu nih. rupernyer² batu calcaire period argovien sup.

batu nih mmpunyai ciri² berikut
-kaya dgn bioclastes (serpihan bende² hidop, cam kerang, gasteropode, etc)
-serpihan kerang dan gasteropode yg jelas.
-ada dot² putih (fragment silifié)

kat sni aku tak dpt batu yg lawa, dan naik tggi baru dpt. =)



then kitrog cont lagi hiking. then kitrog kne carik la calaire dr period rauracien.
aku tak berjaya dpt batu nih, tp dpt bende lain. biler aku tunjuk kat prof, prof pon tak tau aper. mgkn insyaAllah next year aku tau.. =)



maser kitrg sambung hking, prof ader terang pasal lapisan calcaire dr periode séquarien. calcaire dr periode séquarien inf dan séquarien sup, adalah calcaire jenis micritique. periode séquarien pertengahan plak, lapisan marne, tp marne nih tak cukup besar, so tak nmpk sgt depression de marne tuh.

seterusnyer kitrg hiking lagi. prof selalu stop utk kitrg amik kecerunan n sesiapa lom jumpa sampel batu yg baik. aku yg lom dpt sampel batu rauracien, meneruskan ketukan.akhirnyer aku jumper gak, alhamdulillah.



Calcaire dr periode rauracien nih mmpunyai ciri² berikut:
-masih kaya dgn bioclaste
-tiada lagi point silifié (dot putih)
-oolite yg besar

sampai dekat² ngan Citadelle, kitorg berenti lagi. prof menerangkan lapisan batu dr periode callovien (padahal laipsan callovien nih terletak diantara periode bathonien dan periode oxfordien). kat kaki bukit tak jumper lapisan nih sbb dah dikorek² buat rumah.

calcaire dr period callovien nih mmpunyai ciri² berikot:
-lapisan tidak besar (cam 5 m je, kat besançon)
-ada unsur fe3+
-ader kerak karat (tompok² karat)
-bukan micritique



maka, tiba lah bahgian kemuncak sortie ini biler kitrog sampai bebtul di bwah tower kecik (l'échauguette, tgk post chaudanne). selepas amik kecenun dan arah. kitrg kne buat sketch bukit Chaudanne.



maka, tamatla riwayat kesan degil, eh sortie kitrog. nih sortie kitrg yg terakhir sem 2 nih. (sbenarnyer, antara sorite chaudanne dan sortie planoise, kitrg ader gi sortie kat tmpt lain, sajer jer aku letak citadelle dlu sbb nk kasi kesinambungan)



L'échauguette

wasalam

2 comments:

fatehah said...

uihhh...tak phm lansong sye...
hehe..ko mmg ade bkt jd future geologist la...

t ble g sudan jgn lupe org yerk...
hahahahaha

Niealex said...

adam dan cerita batunya..
i hope someday, i will (or can) understand this. x)