Wednesday, 11 June 2008

Colmar-Basel-Zurich-Fribourg (III)

Ari isnin 9 jun dimulakan ngan solat suboh berjemaah ngan anwar. Then aku cam mamai² tdo balik. Bgn² jer dah kol 640. Aper lagi, aku pon cecepat mandi n kejar bas gi Fribourg.

Fribourg nih adalah sebuah bandar di German berdekatan dgn sempadan France-German (mcm colmar la, 15 km dr border german). Bandar nih adalah bandar favourite bg student² msia yg tggl mahupon pernah tggl di colmar. Sbb ape? sbb brg kat saner murah XD

Kat france nih, gov kenakan tax 19.5%, yg paling tggi di europe. So kalu gi german, ada la beza sesikit.

Kitrg kat colmar dlu gi Fribourg nih bukan lah nk shopping itu ini. Shopping coklat, sbb coklat murah.

Tp kali nih, aku gi fribourg sbb nk beli brg bwk balik msia;khas utk keluarga terchenta (tp coklat beli gak, utk org² lain, bukan nk mkn sendrik, sbb ku dah gemok balik, hee... XD)

Bas ke fribourg from colmar ader isnin-sabtu. Biaser nyer ada 5 kali seari. Yg aku ingt, maser weekdays, ader bas pkol 8pg ngan 1130pg. Bas ni kat bawak kiter sampai ke Brisach, then kiter naik train gi Fribourg. Tiket berharga dlm 7€ sorg, utk tambang bas dan train pegi balik. Tp aku cdgkan kalu nk gi tmpt nih, beli group tiket. (4-5 person) harga baru 17.40€ utk gi balik utk semua tambang termasuk tram kat fribourg nnti.

Aku, zam, daus n ashraf pilih bas kol 8 pg utk gi Fribourg. Perjalanan ke Fribourg adalah dlm 1 jam stengah. Bas yg kitrg naik nih akan lalu bnyk kmpg² kecik kat alsace. So sediakan kamera anda ek?

Salah satu tmpt yg menarik adalah Neuf-Brisach (New Brisach), sbb tmpt nih adalah salah satu kota fortification yg di design oleh Vauban, a chief military engineer utk Raja Louis XIV. Aa dibina antara 1698 dan 1720 utk memperkukuhkan lagi pertahanan france di sempadan drpd serangan austria.

Neuf-Brisach dibina selepas France kehilangan Brisach kpd Austria dlm Perjanjian Rygswick 1697.

Oleh sbb Brisach yg terletak di sebelah kanan Sg Rhine yg dahulunyer adalah kota pertahanan france, maka Raja Louis XIV menghantar Vauban utk mmbina kubu pertahanan di sebelah kiri Sg Rhine.. from scratch.. meaning mewujudkan sebuah kubu from a waste land.

Design kubu symetrie dan berbentuk bintang nih menghalang bombardment dr artillery musuh, n parit² membantutkan kemaraan infantry. Mane tak nyer, lebar parit yg leh muat satu stngah bas transnasional balik melaka, dan kedalaman parit yg mmbolehkan anda menjadi penternak buaya yg berjaya jika penuh ngan air. XD

nih quote yg diambil dr satu web:

Situated on flat ground, the defences have the same strength at every point, so this could be said to be the perfect fortress. It was Vauban's last work. In 1870 the French garrison made an impressive stand against the Prussian army, which eventually bombarded the town into submission.






Utk more information tgk kat web nih: http://www.fortified-places.com/neufbrisach.html



Hehehe.. sori², aku terpesong lak sket, patut citer bende lain, nih aku wat repot pasal Neuf-brisach. InsyaAllah, kalu aku masa aku cupas lagik pasal hal nih. =)

Sambung pengembaraan kitrg, bas yg kitrg naik td, lalu town neuf brisach, tp tak nmpk sgt design dier. Sampai kat brisach, kitrg amik train gi Fribourg. ada la dlm 30 min.

Luper nk ckp ngan korg, oleh sbb kiter lintas sempadan, adalah digalakkan bawak passpot, maner tau diorg check.

Kitrg sampai fribourg dlm 930 pg. Maka bermulalah pengembaraan kami skali lagi (more to jln shopping kot, hehehe)








Oleh sebab kitrg puny niat adalah shopping, kitrg trus ke kwsn yg ader shopping center. Kalu nk diikutkan bandar fribourg nih bukan takat shopping jer.. Lawa sbenarnye.. Tp aku jer yg mls dlu nk explore. Bg korg yg nk dtg tmpt nih, pasal language no prob, ader yg boleh ckp french. Tak pon korg try ckp english, gerenti diorg phm (walopon diorg bls balik dlm german, =p )

Kalu time ari sabtu, kat area nih penuh ngan street performers. n alhamdulillah, ari yg aku gi nih ada pasar dekat ngan cathedrale diorg.








Around pkol 126 pm, kitrg decide nk balik, sbb ptg tuh kitrg konon nk jumper prof² kitrg kat colmar.

Dlm pkol 350 ptg, maser kitrg baru kuar dr Moliére (umh bebudak pekom ngan JPA), bebudak PEKOM 5 baru jer sampai. Seronok nyer sayer~~ mggu depan nk balik dah jumper ngan junior² baru. Aku tak sempat kenal semua, yg kenal cumer 4 org yg dpat appartement dekat ngan IUT.

Around pkol 430 baru aku, yana ngan daus begerak ke CEL colmar dr umh baru diorg utk regroup ngan ashraf n zam. kat CEL dpt jumper 3 prof jer, Giovanna, Patricia ngan Nicole. Ader la borak² ngan diorg. They seems healthy n in a good mood XD (termasuk kitrg)



Ptg tuh, i enjoyed a good game of bball ngan bebudak pekom 4. Aku raser nih la kali terakhir aku dpt main beramai² ngan diorg; sbb lps nih diorg akan pindah kt bandar yg diorg pilih bulan ogos nih. Maser kitrg nk end game, ader beberapa saudara seislam dtg kat kitrg memberi sedikit peringatan sbg sorg hambaNya di dunia. alhamdulillah.. Engkau masih menyayangi kami..

Mlm tuh, firdaus n da geng made a treat, ayam grg KFC, hehehe, buat sendrik ma.. sedap (trimas kpd sesapa yg memasak~~)





Mlm tuh pd pkol 2pagi, dgn melafazkan bismillah, aku pon melelapkan mata dan mengakhiri pengembaraan aku kali nih.. Aku balik besançon keesokkan arinyer amik train 640 pagi. =)


wasalam..

the end

1 comment:

Niealex said...

waahhhh....
beautiful tomatoes~~!! <3