Tuesday, 10 June 2008

Colmar-Basel-Zurich-Fribourg (I)

Salam

Dengan izin Allah, aku dapat melancong seblom aku pulang ke msia. Walopon mggu seblom tuh dah trun colmar, tp weekend lps aku tetap nk trun lagik.. sbbnyer? byk.. =)

Sbb pertama adalah kitrog (aku, ashraf, firdaus, yana, farid ngan farah) nk tgk opening match Euro 08. Tp kitrog takde la sampai masuk stad, sbb tiket mmg dah lamer abis. Sbb kedua, aku nk gi fribourg nk shopping brg nk bawak balik msia. Sbb ketiga? Nk jumpa bebudak petronas yg baru(PEKOM 5)

Pengembaraan aku bermula pd pkol 7 mlm, semasa aku nk naik bas gi gare amik train. Train yg aku amik nih, jenis train corail, slow, tp seat mantap. Selepas 20 min lewat (train gi colmar mmg slalu lewat..), aku pon duduk kat seat bernombor 13 dlm compartemnet 01 gerabak 12. Byk gak rupernyer org yg gi strasbourg dr Lyon. tiket ke colmar dr besançon adalah dlm 12€-19€ depends pd waktu yg korg amik n jenis train.

The ride was around 2 hours n a half n kalu korg dpt seat tgkap, korg leh tgk keindahan alam yg tuhan ciptakan kat bumi Franche-comte nih. Nk tau camne? Dtg la besançon, then amik train ke colmar (or vice versa =p )

Aku sampai bebetul kat bilik anwar (bilik tumpangan spnjg aku kat colmar) dlm pkol 1030 mlm. Bas kat colmar byk, n jadualnyer tetap sehgga ari sabtu. Bas mlm (Bas S) beroperasi pkol 8-12 mlmm, n biasernyer sejam sekali =p

Sok pagi, aku kuar awal ke bandar, sbb train ke Basel (Bâle) dlm pkol 1124 camtuh. Dlm aku terhegeh²menuju je jedai buku, aku lalu depan mairie (bngn mayor). Wah.. ada org kawen la.. aper lagik, aku pon mengeluarkan kamera aku.



Aku raser aku tak buat lagik reporage pasal colmar.. Colmar nih adalah salah satu bandar pelancongan terkenal kat france. Dier terletak dlm region bernama Alsace kat timur france. Region nih bersempadankan 2 negara, swiss ngan german. Luxemburg pon dekat. Alsace nih adalah region yg unik. 3 kali dier tuka pemenrintahan; either german or france time² perang dlu. Dan maser WW2, Alsace adalah region terakhir dibebaskan daripada kuasa german kat france. maka, region nih mmpunyai pengaruh german yg kuat, dr segi cara ckp sehngga lah ke rumah tradisional.

Colmar nih plak bukan ibu negeri Alsace (fyi, its Strasbourg), Colmar nih cumer satu tmpt pelancongan yg patut gi kalu dtg ke arah² hujung timor france. Ada jer TGV direct from paris to Colmar (giler la, adam promote Colmar)

Ada byk pot menarik nk amik gamba kat sni, tp aku sempat gi semua, sbb byk bende penting perlu diselesaikan sblom pkol 11. So yg aku sempat amik, gamba cathedrale nih, tuh pon sbb dekat ngan bank yg aku nk gi.



History pasal cathedrale nih aku tak ingt (ada wat projek, mais il y a 2 ans) yg aku ingt, bnngn nih dibina drpa tiga jenis batu dr 3 zaman berlainan. sbb tuh coulour dier tak sekata

Adventure aku diteruskan lagik maser aku naik train kr Bale (yana ngan daus naik from mulhouse). Bale adalah satu bandar kat swiss yg bersempadankan german n france. Aku penah dtg bale, sbenarnyer, adalah dlm dua tahun lps, ms weekend pertama kat france.

Kat bale ader airpot utk tmbg murah. (Easyjet;Ryanair;etc). So kalu ader yg berminat nk turn colmar, tp duk jauh, leh naik flight jer. n kat airpot dier ada 2 exit, satu ke swiss n satu ke france. Ada bas utk ke stesen ketapi, n biasernyer frequent.

Nk ke bale from colmar lebey kurang satu jam. Kekdg kat gare dier nih, diorg check passport. so sesapa yg from france nih kne la bawak passpot yer? Kang tak pasal² dier suro balik.

Apa menarik di Bale? erm.. dier punya park best utk rekresi (lepak²), piknik mahupon wedding. n kat bale nih ada satu point dimana, 3 buah sungai dr 3 negara berlainan bertemu. Pasal masjid, or kedai kebab, no worries ader jer. (pasal solat sbenarnyer leh solat jer memane, cr pot yg hidden sket)





sampai kat Bale, Farid, Farah ngan Shahrul (sahabat dr msia yg dtg swiis) join da group. Maka bermulalah adventure Euro 08 @ Bale





ramai sggh umat manusia sampai payah nk gerak







Opening match, Swiss Vs Czech; Czech menang 1-0.



Kitrog tak gi stad, kitrog tgk match kat scrin besar kat tapak² expo euro bernama 'Fanzone'. Byk la bende dier sediakan, games.. Kedai souvenir.. first match abis dlù kol 8 camtuh, then disambung ngan match kedua, Turkey vs Portugal pd pkol 845. Maser time match kedua nih, kiotrg gi mkn kat kedai kebab. after mkn, kitorg jln secara lenggang kangkung sbb dah plan nak amik train kol 1046 pm ke zurich. Time kitrg sampai kat satu dataran yg ader gak scrin besar, 2nd half utk match kedua baru nk start. so kitrg stop sat tgk match. Then maser Pepe, pemain no 15 portugal score, pekikan 'GOOOLLLL!!!!!' berkemundang, termasuklah dari mulut aku. (maser match swiss-czech, aku sokong czech, tp maser aku diorg score, aku buat bodo sbb aku dikelilingi ngan penyokong swiss =p )

5 min kemudian, kitrg cont gi Banhoff (gare dlm bahase german).

Duk jer dlm train, mata aku dah kuyu.. baru lepas dlm 2 3 stop, last² terlelap gak..

to be continue

2 comments:

Ash said...

aku nak link ko kat blog aku eh...=D

Al-Syed Amir said...

aku dah baca blog ko... huhuhuhu... about colmar é basel... add la aku.... dc_hp@yahoo.com.my...

ps
ni sofwan